آرد غنی شده ۴۰ درصد آهن مورد نیاز بدن را تامین می کند

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو علوم پزشکی همدان گفت: یکی از برنامه های در دست اجرای این معاونت، غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیک است چرا که روزانه با مصرف آردهای غنی شده ۴۰ درصد آهن مورد نیاز بدن را می توان از این طریق تامین کرد.

حجت اله کمکی افزود: دولت ها همواره توجه خاصی به امنیت و ایمنی مواد غذایی دارند و در این راستا دولت سیزدهم توجه ویژه ای به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی دارد و یکی از اولویت های این شورا مباحثی نظیر فراهم کردن زمینه عرضه نان کامل است.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت های دانشگاه علوم پزشکی همدان هم توجه به سبوس گیری آردها است اضافه کرد: انواع آردها در کارخانه های آرد این استان تولید و توسط این کارخانه ها در اختیار صنف و صنعت قرار می گیرد.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو علوم پزشکی همدان ادامه داد: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت هم بر مصرف نان سبوس دار به ویژه آرد کامل ، آرد سنگک و آردی که بانوان برای پخت شیرینی استفاده می کنند، دارد.

کمکی ادامه داد: بر اساس هرم غذایی هر فرد باید روزانه سه تا پنج واحد سبزی و ۲ تا چهار واحد میوه مصرف کند ولی مردم به خاطر دلایل مختلف از جمله مشکلات سیستم گوارشی یا مسایل اقتصادی شاید نتوانند این میزان میوه و سبزیجات خرید و مصرف کنند.

وی اضافه کرد: در این راستا می توان به راحتی و از طریق دریافت فیبر موجود در سبوس و مصرف نان کامل و سبوس دار، این میزان فیبر را دریافت کرد.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو علوم پزشکی همدان گفت: علاوه بر فیبر موجود در سبوس نان، بیشترین میزان املاح و ویتامین های گروه «ب» در سبوس موجود است و افراد در صورت مصرف نان سبوس دار بخش عمده ای از ویتامین های مورد نیاز بدن را از این طریق دریافت می کند.

کمکی بیان کرد: متخصصان تغذیه همواره به مصرف نان سبوس دار تاکید دارند چرا که مصرف نان سبوس دار و نان کامل در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های سیستم گوارش، پیشگیری از سرطان، کنترل فشار خون بالا و چربی نقش دارد.

وی با عنوان اینکه سیاست های غنی سازی آرد با اسید فولیک و آهن در سال گذشته اجرا شد افزود: ۹ کارخانه آرد در استان همدان آرد مورد نیاز خبازی ها را تامین می کنند.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی همدان اضافه کرد: نمونه برداری و آزمایش های خاص در زمینه مقادیر قند، نمک، چربی و خصوصیات شیمیایی و میکروبی آرد صورت گرفت و با متولیان واحدهایی که میزان سبوس با معیار پیش بینی شده انحراف و مغایرت داشت برخورد صورت گرفت.

کمکی افزود: فرمولاسیون و میزان سبوس موجود در آرد و دیگر مولفه ها در مجهزترین آزمایشگاه همدان واقع در معاونت غذا و دارو بررسی می شود البته میزان بارش باران بر روی غنای گندم و آرد تاثیر دارد و در صورت کمبود پروتئین گندم تولیدی استان، با گندم های دارای غنای بالا دیگر شهرستان ها و و خارج از استان تلفیق سپس عرضه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا