بزرگداشت ریاضیدان کرمانی

میراث فرهنگی کرمان با اعلام اینکه دبیرخانه دایمی همایش بزرگداشت مقام علمی ابوعبدالله محمدبن عیسی ماهانی راه‌اندازی می‌شود، از برنامه تکریم این ریاضیدان و منجم قرن سوم خبر داد که کتابش در کتابخانه ملی فرانسه درحال نگهداری است.

عیسی ماهانی، ریاضیدان برجسته، معمار، مهندس، نویسنده و منجمی توانا بود که حدود سال ۲۰۴ هجری خورشیدی در ماهان (شهرستان کرمان) به دنیا آمد.

بسیاری از منابع تاکید کرده اند که برخی بزرگان تاریخی از جمله ابوریحان بیرونی از آثار عیسی ماهانی تاثیرگرفته اند.

آنطور که در معرفی عیسی ماهانی آمده، تخصص اصلی وی در هندسه و ریاضیات محض بوده و آثار متعددی نیز در این رشته‌ها دارد که مهم‌ترین آنها تفسیرالمقاله‌العاشره من کتاب اقلیدس است که هم‌اکنون در کتابخانه ملی فرانسه نگهداری می‌شود.

شهر تاریخی ماهان که باغ ثبت جهانی شاهزاده نیز در آن واقع شده در فاصله ۲۸ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات گوهرریز جوپار در خبری اعلام کرده است که دبیرخانه دایمی همایش بزرگداشت مقام علمی عیسی ماهانی به‌زودی در مجتمع فرهنگی و هنری ماهان ایجاد می‌شود.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، امین ماهانی اظهار کرد: این دبیرخانه با رویکرد علمی، فرهنگی و تاریخی و به منظور شناخت بیشتر مفاخر ماهان به خصوص معمار، ریاضیدان، منجم و نویسنده قرن سوم عیسی ماهانی ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای همایش، دریافت مقاله، نشست‌های تخصصی، هم‌اندیشی با نخبگان، معرفی مشاهیر ماهان و استان و نیز برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه تاریخ، فرهنگ و علوم را در این دبیرخانه خواهیم داشت.

مدیرپایگاه میراث جهانی قنات گوهرریز جوپار افزود: این دبیرخانه با همکاری بنیاد ملی نخبگان، استانداری، دانشگاه های باهنر و هایتک، اداره‌کل میراث‌فرهنگی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان راه‌اندازی می‌شود.

ماهانی خاطرنشان کرد: زمان دقیق برگزاری همایش ملی بزرگداشت مقام علمی عیسی ماهانی اعلام خواهد شد.

دانشگاه شهید باهنر کرمان یکی از تالارهای خود را به نام عیسی ماهانی ماندگار کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا