سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل گزارش داد
گام بلند گروه 20 به سمت صنایع فرهنگی و خلاق

وزرای فرهنگ عضو گروه 20 دنیا تصمیم گرفته اند تا صنایع فرهنگی و خلاق را توسعه دهند چرا که معتقدند افزایش حجم تجارت و سرمایه گذاری روی اقتصاد خلاق بر بهبود شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی اثر مثبت می‌گذارد.
به گزارش سیناپرس، این گروه متشکل از ۱۹ کشور عضو در مجموع ۸۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند و ۷۵ درصد تجارت بین‌المللی را مدیریت می‌کنند و دو سوم جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند. آرژانتین، استرالیا، آمریکا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، کره جنوبی، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه و انگلیس به همراه اتحادیه اروپا از اعضای گروه 20 به شمار می‌روند.
وزرای فرهنگ عضو گروه یادشده در نشست اخیر خود در که در شهر وارنانسی هند که به کاشی هم معروف است، سندی را با عنوان مسیر فرهنگی کاشی منتشر و تاکید کردند: این سند نتیجه‌ ی تعهد گروه 20 به تقویت صنایع فرهنگی و خلاق، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، با بهره‌گیری از تخصص سازمان‌های بین‌المللی از جملهسازمان توسعه و تجارت سازمان ملل موسوم به آنکتاد ر UNCTAD را به تصویر می‌کشد.
خانم ربکا گرینسپن دبیر‌کل آنکتاد می‌گوید: ما در این نهاد بین المللی اهمیت زیادی به صنایع فرهنگی و خلاق می‌دهیم چرا که اثرات عمیق بر تجارت، توسعه و قدرت کشورها در در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی توسعه پایدار می‌گذارد.
وزرای گروه 20 بر حمایت خود از کار شایسته در صنایع فرهنگی و خلاق، از جمله همسویی با استانداردهای بین المللی کار، آموزش مهارت ها، حمایت اجتماعی موثر و کانال های تقویت شده برای گفت و گو تاکید کرده اند.
گفتنی است آنکتاد، ر حمایت از اقتصاد خلاق نقش مهمی را ایفا می‌کند و همکاری گروه 20 با این نهاد بر یک اصل استوار شده که شامل توسعه متوازن هماهنگ با تحولات تجارت جهانی است.

چرا اقتصاد خلاق مهم است؟

در میان چالش‌های فراوانی که جهان با آنها رو به رو است ، از احیای اقتصاد و تجارت پس از پاندمی کرونا تا گسترش شکاف دیجیتال در جهان، اقتصاد خلاق فرصتی برای شکوفایی سرمایه‌گذاری و تجارت به شمار می‌رود و گزینه ای درخشان برای توسعه‌پذیری به ویژه برای کشورهای در حال توسعه است.

آخرین داده‌های در دسترس از آنکتاد نشان می‌دهد که خدمات خلاقانه در سال 2020 حدود 21 درصد از کل صادرات خدمات را تشکیل داده‌اند که افزایش قابل توجهی نسبت دهه گذشته داشته است.
این گزارش می‌افزاید: از آنجایی که اقتصاد خلاق یک پدیده چند وجهی است، سندمسیر فرهنگی کاشی، همکاری و گفت‌وگوی بیشتر در خصوص هماهنگی و تقویت چارچوب‌های نظارتی و همچنین دسته‌بندی موثر بخش‌های فرهنگی و خلاق را تقویت خواهد کرد.
البته به شرط اینکه سازمان‌های بین المللی نظیر آنکتاد، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، سازمان بین‌المللی کار و نهادهای دیگر همراه شوند و در توسعه اقتصاد خلاق تلاش کنند. برنامه اقتصاد خلاق به تفصیل در مورد روندها و مسائل آینده بازار اقتصاد خلاق می‌پردازد تا آگاهی و درک مبتنی بر داده از تجارت کالاها و خدمات خلاق، مالکیت فکری، ایده‌ها و خلاقیت را افزایش می‌دهد. البته هم اکنون مجموعه داده‌ها در مورد کالاها، خدمات خلاق و صنایع مرتبط در مرکز آمار آنکتاد در دسترس است.

اقتصاد خلاقانه در مسیر جدید

آنکتاد به همراه یونسکو تلاش می‌کنند تا تمرکز و درک در مورد محصولات فرهنگی در صنایع خلاق را که در راستای مسیر فرهنگی کاشی G20 هستند، را افزایش دهند. گفته می‌شود گزارش جدید آنکتاد از روند تحولات اقتصاد خلاق یک تصویر بهتری از آینده این اقتصاد در سال 2024 را نمایان می‌سازد که در آن بر رشد کسب و کارهای نوظهور در عرضه کالاها و خدمات فرهنگی در اقتصاد جهانی مهر تایید خواهد شد.
میهو شیروتوری، مدیر عامل فعلی بخش تجارت بین‌المللی و کالاهای آنکتاد می‌گوید: “ما از توجه گروه G20 به تلاش‌های خود خوشحالیم، اکنون برای ما حیاتی است که به جلو حرکت کنیم و به دقت به جمع‌آوری داده و بهبود چارچوب آماری مبتنی بر شواهد بپردازیم. چرا که داده و چارچوب آماری زیرساخت‌های سیاست‌گذاری هستند و ما از شرکای خود برای ملحق شدن به ما در این سفر مهم دعوت به عمل می‌آوریم.
ساتوشی ساساکی، معاون دفتر کشوری سازمان بین المللی کار در هند، در سخنرانی در این نشست، از حمایت وزیران از سیاست‌هایی که کار شایسته و رشد و توسعه فراگیر در بخش‌های فرهنگی و خلاق را ترویج می‌کنند، قدردانی و تاکید کرد: قویاً از درخواست تقویت همکاری در جهت پیشبرد ملاحظات اخلاقی، قانونی و فنی برای قرار دادن فرهنگ در یک محیط دیجیتالی عادلانه‌تر، رسیدگی به مسائل مربوط به حفاظت از مالکیت معنوی، شفافیت و حق رضایت برای استفاده حمایت می‌کنیم.
او افزود: «بیایید نیروهای خود را برای ارتقای پاداش منصفانه، پوشش حمایت اجتماعی کافی و جامع و انتقال عادلانه به محیط دیجیتال برای این بخش به هم بپیوندیم تا واقعاً به جهانی فراگیرتر و مرفه‌تر کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا