بانوان از سبک زندگی ناسالم پیروی می کنند

کارشناس برنامه سلامت میانسالان بانوان مرکز بهداشت شهرستان همدان بر حذف نمکدان از سر سفره غذا تاکید کرد و گفت: بیشترین مشکل کنونی بانوان پیروی از سبک زندگی ناسالم به ویژه به خاطر استفاده از فست فود و غذاهای نیمه آماده است.

فاطمه عین آبادی افزود: از دیگر مشکلات این روزهای زندگی ایرانی فراوانی حضور در رستوران و استفاده از روغن جامد برای پخت غذا است که باعث افزایش بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان می‌شود.

وی همچنین کم تحرکی و ورزش نکردن را یکی از آسیب‌های پیش روی بانوان اعلام و اضافه کرد: برخی بانوان رسیدگی به امور منزل از جمله جارو زدن، شستن لباس ها، پخت و پز و پیاده روی تا نانوایی را ورزش روزانه محسوب می کنند در حالیکه اینها ورزش به حساب نمی آید.

عین آبادی گفت: ورزش باید در نخستین روزها از پنج دقیقه شروع و پس از گذشت مدتی به ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در روز برسد و افراد سه تا پنج روز در هفته ورزش را به صورت مستمر انجام دهند.

این کارشناس سلامت بانوان تصریح کرد: حرکات ورزشی ابتدا باید با شدت متوسط سپس شدید انجام شود طوری که تعداد تنفس افزایش یابد و ضربان قلب بالا برود.

عین آبادی تاکید کرد: سبک زندگی سالم در پیشگیری از مرگ زودرس و بروز سکته های قلبی، مغزی و بروز سرطان ها در سنین ۳۰ تا ۷۰ سال تاثیرگذار است.

کارشناس برنامه سلامت میانسالان بانوان مرکز بهداشت شهرستان همدان، لازمه سبک زندگی سالم را داشتن تغذیه سالم دانست و گفت: مصرف مناسب و به اندازه پروتئین ها، سبزیجات و میوه ها و مهمتر از همه حذف نمک از سر سفره موجب پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری ها می شود.

عین آبادی با بیان اینکه خانه داری مادران به معنای خانه نشینی نیست اضافه کرد: با توجه به حضور مادران در عرصه های اجتماعی برای پیشگیری از آسیب های اسکلتی عضلانی زنان در محل کار، سلامت روانی زنان در محیط های کاری و مدیریت زمان برای داشتن زندگی سالم برنامه ریزی شده است.

 

گزارش: فاطمه عزیزی هرمز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا