افزایش شمار مبتلایان به کیست هیداتید در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در دو سال اخیر میزان ابتلا به بیماری کیست هیداتید (بیماری‌ مشترک انسان و حیوان) در استان، افزایش قابل توجه و هشداردهنده داشته است.

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر عباس رضائیان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز 16 آبان ماه در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه بیماریهای مشترک انسان و حیوان هنوز هم یک تهدید مهم برای بهداشت عمومی محسوب می شوند و سالانه صدها هزار انسان در تمام جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه تحت تاثیر این بیماری ها قرار دارند، به ارائه توضیحاتی پیرامون بیماری کیست هیداتید پرداخت.

رضائیان زاده با اشاره به اینکه کیست هیداتید یک آلودگی انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که از طریق کرم بالغ در روده سگ ایجاد و با دفع تخم از طریق مدفوع، باعث آلوده شدن آب، خاک و علوفه می‌شود، افزود: حیوانات اهلی مانند گاو و گوسفند به دلیل مصرف علوفه آلوده شده و انسان نیز بر اثر تماس تصادفی و یا مصرف آب و سبزی ها و میوه های بوته ای آلوده به تخم انگل، به کیست هیداتید مبتلا می‌شود.

او با تاکید بر اینکه فردی که به کیست هیداتید مبتلا می‌شود، معمولا عوارض شدیدی را تجربه می‌کند و کیست‌هایی در بدن او ایجاد می‌شوند که باید هر چه سریع‌تر درمان شوند، میزان ابتلا به این بیماری در استان را در دو سال اخیر قابل توجه و هشدار دهنده دانست و تصریح کرد: سال گذشته ۱۲۰ بیمار مبتلا به این بیماری در شیراز تحت عمل جراحی قرار گرفتند که این میزان در نیمه نخست امسال نیز ۶۴ نفر بوده است.

او همچنین با اذعان بر اینکه بیماری کیست هیداتید طی ۱۵ سال پیش تنها میان دامداران و عشایر شیوع داشت، خاطر نشان کرد: به هیچ وجه طی سالیان گذشته در نقاط شهری مورد ابتلا به این بیماری نداشتیم اما امروز در قلب شهرها نیز با این بیماری به واسطه سگ های خانگی و ولگرد مواجه هستیم.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: شناسایی سگ‌های صاحب‌دار و گله‌ای و خوراندن داروی ضد انگل «پرازیکوانتل» به میزان هر 6 هفته یک بار به حیوان، شست و شوی صحیح سبزی ها و به طور خاص انجام مرحله انگل زدایی با استفاده از مایع ظرفشویی، مدیریت سگ‌ های ولگرد از سوی ارگان‌های ذیربط، رعایت ضوابط بهداشتی مصوب در کشتار دام و جلوگیری از کشتارهای قاچاق و غیرمجاز، آموزش مردم و گروه ‌های خاص از قبیل کارکنان کشتارگاه ‌ها، قصابان و دامداران در خصوص این بیماری و جلب مشارکت مسوولان و مردم، از اقدامات موثر در کنترل این بیماری انگلی مزمن است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص حیوانات خانگی تاکید کرد: اکثر خانواده‌ها تصور می‌کنند با شست‌وشوی سگ و واکسن این بیماری انتقال پیدا نمی‌کند درصورتی که این طرز فکر اشتباه استو بنابراین باید تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود.

آغاز غربالگری دیابت و فشارخون بالا

رضائیان زاده در بخش دیگری از سخنان خود به آغاز طرح غربالگری دیابت و فشارخون بالا از بیستم آبان در حوزه‌های روستایی و شهری استان فارس همزمان با سراسر کشور اشاره و بر اهمیت تشخیص به هنگام و درمان این بیماری های مزمن تاکید کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: غربالگری فشار خون و دیابت در حوزه روستایی توسط بهورزان و پزشکان انجام می‌شود. همچنین پزشکان خانواده متصدی این کار در حوزه شهری هستند که با فراخوان خانواده‌ها کار غربالگری را انجام می‌دهند.

او غربالگری این دو بیماری خاموش را فرآیندی منسجم و سیستماتیک دانست و اظهار کرد: با توجه به عدم آگاهی بیماران از ابتلا به دیابت و فشار خون، این غربالگری گام مهمی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های آتی هم استانیها خواهد بود و با توجه به سیستمی بودن این پایش، مسئولان بعدی نیز می‌توانند به صورت منسجم برنامه غربالگری را دنبال کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تشریح طریقه انجام غربالگری پرداخت و گفت: در جمعیت روستایی بهورزان خانه به خانه فراخوان می دهند و با حضور در خانه بهداشت کار غربالگری انجام می‌شود و در صورت بالا بودن میزان قند یا فشار خون بیماران به پزشک مراجعه خواهند کرد همچنین در غربالگری اولیه دیابت عدد ۱۰۰ نرمال است و در افراد معمولی اگر بالای ۱۰۰ شد باید به پزشک مراجعه کند و در مرحله دوم دو ساعت بعد از صبحانه قند گرفته شود.

رضائیان زاده، فشار خون را از بیماری های خاموش برشمرد و گفت: اگر مردم از بیماری خود مطلع نشوند و آن را کنترل نکنند باعث بروز بیماری‌های بدتر نظیر سکته و مرگ ناگهانی خواهد شد همچنین بر اساس مطالعات در استان فارس ۳۰ درصد افراد فشار خونی از بیماری خود مطلع نیستند.

رضائیان‌زاده با بیان اینکه وظیفه سیستم بهداشت و سلامت شناسایی همه افراد مبتلا به فشار خون و دیابت است، افزود: عدم اطلاع از افزایش قند خون مشکلاتی را ایجاد می‌کند که با مطالعه بر بیماری‌هایی نظیر نارسایی کلیوی، رتینو پتی چشمی و شبکیه چشم به دیابت می‌رسیم همچنین اگر بیماران دیابتی را درمحدوده نرمال نگه داریم، قسمتی عمده ای از پیوند کلیه در جامعه کاهش پیدا می‌کند.

او یادآورشد: آمار جهانی می‌گوید که ۵۰ درصد افراد مبتلا از دیابت خود مطلع نیستند و باید افراد دیابتی مخصوصا دیابت نوع دو که جمعیت بالای ۴۰ سال را شامل می‌شود را شناسایی کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، چاقی را یکی از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به دیابت برشمرد و گفت: پایین بودن مصرف میوه و سبزی و در کنار آن، افزایش مصرف سیگار، قلیان و الکل در کنار هم، روند ابتلا به دیابت در سال های اخیر را افزایش داده است.

رضاییان زاده همچنین دیابت را سومین علت مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر دانست و افزود: بر اساس آخرین یافته ها در ایران و  استان فارس، میزان شیوع دیابت در افراد بالای 25 سال از ۱۱ درصد در سال ۱۳۹۵ به چهارده و نیم درصد در سال 1400 رسیده است که در صورت نبود توجه به این بیماری و عوامل خطر آن، در آینده نزدیک چالش های این بیماری و عوارض آن گریبانگیر حوزه سلامت می شود.

رضائیان زاده در خاتمه با اشاره به اینکه درمان قطعی در دیابت وجود ندارد، اظهار کرد: در بیماری دیابت فقط کنترل باید انجام داد، پس مهم‌ترین عامل کنترل تغییر در سبک زندگی سبد غذایی و فعالیت بدنی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا