جایگاه هوش مصنوعی در آینده جهاد دانشگاهی

نشست تخصصی و آموزشی معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با موضوع “جایگاه هوش مصنوعی در تحول، توسعه و پیشبرد اهداف و ماموریت های جهاددانشگاهی” برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی چهارمین نشست تخصصی  و آموزشی ویژه رؤسا، معاونان و مدیران سازمان ها، واحدها و مراکز جهاددانشگاهی با موضوع “جایگاه هوش مصنوعی در تحول، توسعه و پیشبرد اهداف و ماموریت های جهاددانشگاهی” به همت معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی  روز سه شنبه 9 آبان ماه با حضور تعدادی از رؤسای واحدهای سازمانی مستقر در تهران و برخی مدیران کل و مدیران دفتر مرکزی و حضور برخط رؤسا و معاونان واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد امین صالحی نژاد مدیرکل دفتر امور مجلس  با اشاره به  اهمیت و ضرورت موضوع هوش مصنوعی در زمان حاضر و شروع استفاده از آن در جهاددانشگاهی بر اهمیت استفاده ازهوش مصنوعی برای معرفی دستاوردها ، تولیدات و خدمات جهاددانشگاهی به عنوان یک ابزار ویژه تاکید کرد و گفت :واحدهای جهاددنشگاهی باید به سمت استفاده از این ظرفیت مهم حرکت کنند .

در ادامه این نشست دکتر مرتضی سرگلزایی جوان به عنوان سخنران ،ضمن معرفی هوش مصنوعی  و ابعاد و فعالیت های مرتبط با آن،  از هوش مصنوعی به عنوان انقلاب صنعتی چهارم نام برد که باعث ایجاد تحول اساسی در افزایش کیفیت و سرعت  تولید بسیاری از خدمات و محصولات  خواهد شد.

وی افزود: هوش مصنوعی با گردش مالی 2000 میلیارد دلاری ظرفیت خودکارسازی 70 درصد زمان کاری پرسنل را دارد.

دکتر جوان با اشاره  به این که اگر از هوش مصنوعی به درستی استفاده نشود می تواند ضمن ایجاد آسیب های فراوان  به سازمان، باعث دلسردی نیز گردد افزود: برای استفاده از این ظرفیت ، ضمن داشتن دانش مهندسی مربوطه باید به توانمندی ها و ابزار های هوش مصنوعی تسلط داشت .

مشاور پروژ ه های شرکت ارتباطات زیر ساخت با اشاره به این موضوع که ابتدا باید دانست هوش مصنوعی چه شناختی از جهاددانشگاهی دارد، ادامه داد: باید از  هوش مصنوعی بخواهیم ابتدا جهاددانشگاهی را بررسی و آنالیز کند تا متوجه شویم چه میزان اطلاعات از محصولات و خدمات جهاددانشگاهی  وبا چه سطح  و کیفیتی به ما ارائه می کند تا براساس آن، اطلاعات استاندارد و درستی را ایجاد و در اختیار آن قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که جهاددانشگاهی برای ورود به هوش مصنوعی باید چه مراحلی را طی کند گفت: جهاددانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعت و خدمات برای ورود  به حوزه هوش مصنوعی باید  اقدام به گسترش تحقیقات   با هدف خود اتکایی نماید و نتایج این تحقیقات  در  بخش آکادمیک و صنعت به هم پیوند خورده و باید به گونه ای باشد که قابل بهره برداری در سطح کشور  باشد تا باعث خود اتکایی شود.

وی فرهنگ سازی صحیح فناوری در جامعه از طریق آموزش و ارائه نمونه های موفق و نیز گسترش طرح های کاربردی و نیمه صنعتی که بتواند روی موضوع هوش مصنوعی انجام و ترویج داده شود را از دیگر راه های ورود جهاددانشگاهی به حوزه هوش مصنوعی نام برد.

دکتر جوان در ادامه این نشست افزود: در استفاده از هوش مصنوعی دو رویکرد وجود دارد ، یک رویکرد قدیمی و سنتی که می دانیم از هوش مصنوعی چه را هکاری را می خواهیم و همان را از آن طلب می کنیم و یک رویکرد جدید  که بصورت یادگیری عمیق است  نمی دانیم چه را رهکاری نیاز داریم و از هوش مصنوعی می خواهیم که با توجه به اطلاعات موجود برای ما راهکار پیدا کند.

همچنین در خلال این نشست برخی از رؤسا و معاونان واحدهای سازمانی  ضمن ارائه نظر در خصوص هوش مصنوعی به بیان برخی از تجربیات واحد سازمانی خود در مورد بهره گیری از ظرفیت هوش مصنوعی پرداختند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا