دانشگاه شریف اعلام کرد
حمایت یک میلیارد تومانی از طرح‌های فناورانه

مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف از حمایت یک میلیارد تومانی این دانشگاه از طرح های فناورانه خبر داد و گفت: اعتبارات این طرح می‌تواند صرف خرید تجهیزات و مواد اولیه، خرید و توسعه نرم افزار، اخذ استاندارد و خرید مجوزهای لازم، انجام خدمات آزمایشگاهی، اخذ مشاوره و تامین نیرو انسانی شود.

به گزارش سیناپرس، محمدرضا هرمزی‌نژاد درباره برنامه های پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: اخیرا تفاهم نامه ای جامع و گسترده‌ای بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به‌منظور حمایت و پشتیبانی از گسترش فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه دانشگاه به امضا رسیده است.

وی افزود: مجموعه اهدافی که این تفاهم‌نامه دنبال می‌کند، شامل حفظ و ارتقای سطح مرجعیت علمی، حمایت از افزایش مقالات برتر، انتشار دستاوردهای پژوهشی برتر، حمایت از گرنت‌های پژوهشی و بنیادین، حمایت از توسعه فناوری و ثبت اختراعات، تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی در حوزه‌های منتخب و ترویج فرهنگ کارآفرینی و اشتغال‌آفرینی است.

مدیرامور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف درباره آغاز برنامه جدید هاتف (هدایت اعتبارات توسعه فناوری) گفت: برنامه هاتف بخشی از برنامه اجرایی تفاهم‌نامه مشترک بین دانشگاه و معاونت علمی است. این برنامه‌ به منظور افزایش سطح پوشش زنجیره دانش تا ارزش دانشگاه، به خصوص تجاری سازی خروجی‌های سایر برنامه‌های معاونت، تعریف شده است و هدف از آن کمک به نهایی‌سازی و تجاری‌سازی دستاوردهای نوآورانه اعضای هیات علمی دانشگاه است.

هرمزی نژاد ادامه داد: در این برنامه، پس از ارزیابی و انتخاب طرح‌های منتخب اعضای هیات علمی دانشگاه، از این طرح‌ها حمایت می شود تا محصولات و خدمات توسعه یافته در قالب یک واحد فناوری زایشی، تجاری سازی و از دانشگاه خارج شوند.

وی تصریح کرد: طرح‌های دریافت شده توسط دبیرخانه، طی مدت مشخصی توسط کمیته راهبردی بررسی و داوری می شود. طرح‌های منتخب پس از مصاحبه با سرپرست تیم نهایی و انتخاب خواهند شد.

مدیرامور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که حوزه‌های اولویت‌دار نیز برای طرح در نظر گرفته شده است، گفت: طرح‌های مرتبط با حوزه‌های راهبردی شامل آب، انرژی، سلامت و امینت غذایی و همچنین طرح‌های مبتنی بر فناوری‌های سطح بالا و راهبردی شامل اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، بلاک‌چین، واقعیت افزوده، هوافضا، کوانتوم و میکروالکترونیک، در اولویت خواهند بود.

وی افزود: اعضای هیات علمی دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی که طرحی اعم از محصول یا خدمت داشته باشند که امکان تجاری سازی آن و ایجاد یک واحد فناوری نوپا را داشته باشد، می‌توانند در این برنامه شرکت کنند.

هرمزی نژاد با بیان این که اولویت‌های دیگری نیز برای طرح‌های ارسالی به دبیرخانه این برنامه در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: به عنوان نمونه برای طرح‌هایی که تاییدیه‌ تقاضا از سوی صنعت داشته باشند یا تضمین خرید برای آن‌ها ارایه شود، امتیاز ویژه‌ای دارند.

مدیرامور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف گفت: همچنین طرح‌های میان رشته‌ای و طرح‌هایی که با همکاری چند عضو هیات علمی تعریف شوند، دارای اولویت هستند.

وی تاکید کرد: به منظور تشویق تعریف طرح‌های مشترک بین دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه، اولویت ویژه‌ای نیز برای اینگونه طرح‌ها در نظر گرفته شده است. البته فعالیت‌های برنامه محور دانشگاه به صورت پوششی و مکمل هستند؛ لذا طرح‌هایی که خروجی برنامه‌های دیگر دانشگاه مانند برنامه گرنت، برنامه ثبت اختراعات باشند، در اولویت قرار خواهند داشت.

هرمزی نژاد گفت: اعضای هیات علمی بدون هیچ گونه محدودیتی می‌توانند به عنوان همکار در چند طرح حضور داشته باشند ولی هر عضو هیات علمی صرفا می‌تواند مجری اصلی یک طرح منتخب باشد. لذا هر عضو هیات علمی امکان ارسال چند طرح را به دبیرخانه این برنامه را دارد، ولی در نهایت یکی از طرح‌هایی که آن عضو هیات علمی به عنوان مجری اصلی ارایه کرده است، امکان انتخاب شدن به عنوان طرح منتخب را دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: طرح‌های منتخب در طول مدت یک سال تا سقف ۱۰ میلیارد ریال مورد حمایت قرار می‌گیرند. اعتبارات این طرح می‌تواند صرف خرید تجهیزات و مواد اولیه، خرید و توسعه نرم افزار، اخذ استاندارد و خرید مجوزهای (لایسنس‌) لازم، انجام خدمات آزمایشگاهی، اخذ مشاوره و تامین نیرو انسانی شود.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که برنامه‌هایی برای ادامه حمایت از واحدهای فناور تاسیس شده وجود دارد، افزود: واحدهای فناور تاسیس شده‌ای که حائز شرایط پذیرش در پارک علم و فناوری دانشگاه باشند؛ می‌توانند با گذراندن مراحل تعریف شده از سوی پارک علم و فناوری دانشگاه وارد دوره رشد شوند و مراحل توسعه خود را در مرکز رشد بگذرانند و از حمایت آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: اعضای هیات علمی علاقه‌مند می‌توانند تا ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۲، با مراجعه به صفحه اختصاصی این برنامه در وب سایت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه به نشانی (https://research.sharif.edu/hatef) ضمن دریافت و مطالعه شیوه نامه اجرایی این برنامه نسبت به تکمیل فرم تقاضا اقدام یا در صورت نیاز به هرگونه سوال یا راهنمایی با دبیرخانه این برنامه ارتباط برقرار کنند.

هرمزی نژاد گفت: دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه می‌توانند برای جذب حمایت از توسعه ایده‌های خود یا در صورتی که دارای شرکت نوپا هستند، به پارک علم و فناوری دانشگاه مراجعه و درخواست پذیرش را به پارک ارایه کنند.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف افزود: حوزه امور پژوهشی و حمایت از طرح‌های بنیادی، چه از نظر تعداد برنامه‌ها و چه از نظر میزان اعتبارات تخصیص یافته حمایتی، جزو اصلی‌ترین اولویت‌های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه است و سالانه بخش زیادی از بودجه این معاونت در این حوزه هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی به صورت اختصاصی مانند برنامه توسعه مقالات با کیفیت، برنامه حمایت از مقالات شاخص، برنامه حمایت از پژوهشگران پسادکتری، برنامه حمایت از پایان‌نامه‌ها مسئله محور در راستای توسعه مرجعیت علمی دانشگاه، برنامه هسته‌های پژوهشی برنامه محور(برنامه گرنت) در راستای جهت‌دهی به پژوهش‌های دانشگاه و همچنین تجهیز چندین آزمایشگاه تخصصی در حوزه‌های باتری و میکروالکترونیک در جهت توسعه زیر ساخت‌های آزمایشگاهی دانشگاه به صورت اختصاصی در حوزه پژوهش و در قالب این تفاهم‌نامه رشد و توسعه خواهد یافت.

حمایت یک میلیارد تومانی دانشگاه شریف از طرح‌های فناورانه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا