فصل نقش‌آفرینی فعال در انقلاب زیستی

استفاده از کپک برای درمان عفونت یا استفاده جوامع باستانی از باکتری‌ها برای ساخت انواع محصولات لبنی از شیر و اهلی کردن و اصلاح ‌نژاد حیوانات و گیاهان، تنها مثال‌هایی از بهره‌وری تاریخی انسان از موجودات زنده است.
زیست‌فناوری، پدیده جدیدی نیست و انسان از دیرباز از قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد موجودات زنده برای رفع نیازهایش بهره برده است. فناوری‌ با پیشرفت روز‌به‌روزش، فرصت‌ها و تهدیدهای جدیدی را پیش‌روی بشر قرار می‌دهد و سبک زندگی ما را متحول می‌کند؛ اما سهم تحولات زیست‌فناوری در شکل‌گیری زندگی آینده ما چیست؟
زیست‌فناوری در حال گذار به عصری جدید است. عصری که در آن ما به قابلیت‌هایی که طبیعت در اختیارمان قرار داده، محدود نیستیم. اگر در طبیعت غیر زنده، هواپیما، گوشی هوشمند، هوش مصنوعی و انرژی اتمی وجود نداشته و انسان با طراحی و مهندسی به آنها دست‌ یافته است، امروز باید در دنیای زنده منتظر دستاوردهای مهندسی باشیم.
نیازی به انتظار کشیدن نیست؛ زیرا سلول‌های ایمنی طراحی‌شده بشر که سلول‌های سرطانی را شناسایی کرده و مورد حمله قرار می‌دهد، هم‌اکنون در بازار است. ویروس‌های طراحی‌شده که با مهندسی ژن‌های انسان، نقص‌های ژنتیکی را برطرف می‌کند، امروزه در دسترس است. امروز تولید گوشت در کارخانه و بدون حضور حیوان، یک ایده نیست، بلکه محصول و فناوری ده‌ها شرکت در سراسر جهان است. ما در میانه انقلاب زیستی هستیم، نه در طلیعه آن. قطعا اعجاب‌های بزرگ‌تری در راه است که زندگی را متحول خواهد کرد.
اکنون زمان انتظار نیست بلکه به‌برنامه‌ریزی و اهتمام ملی برای نقش‌آفرینی فعال در انقلاب زیستی نیاز است. انفعال ما در این برهه مهم تاریخ زیست‌فناوری، مصداق تبدیل فرصت به تهدید است و سبب آسیب‌پذیری اقتصاد و امنیت‌زیستی کشور در آینده خواهد بود.
ستاد توسعه زیست‌فناوری با یاری همه بازیگران و فعالان نظام زیست‌فناوری، به دنبال رشد مستمر و متوازن در حوزه‌های مختلف اقتصاد زیستی امروز و همچنین تداوم و گسترش اقتدار و عزت مردم ایران، باتوجه به فناوری‌های آینده‌ساز است. سرمایه‌گذاری امروز ما در علم و فناوری، متضمن آینده‌ای روشن است.محمدحسین متالهی اردکانی – دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری و پزشکی دقیق