ساختار جشنواره‌های هنرهای تجسمی تغییر می‌کند

محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی گرافیک رضوی در مشهد، جریان گرافیک کشور را درون‌زا و مبتنی بر تشکل‌های مردمی هنرمندان دانست.

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی معاونت هنری، محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در آئین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی گرافیک رضوی که در محل جهاد دانشگاهی مشهد مقدس برگزار شد، گفت: بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در بیستمین دوره برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری رضوی توانست یک تحول کیفی ایجاد کند.

او ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره ملی گرافیگ رضوی بیان کرد: با توجه به کاستی‌ منابع، ساختار جشنواره‌ها به ویژه در حوزه هنرهای تجسمی تغییراتی جدی را شاهد بود.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ افزود: جشنواره گرافیک امسال در چهار رشته پوستر، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور و پرچم و کتیبه برگزار و آثاری در این حوزه‌ها ارسال شد که هرکدام از آنها در نوع خود پدیده‌هایی مهم و قابل توجه محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: تمامی این حوزه‌ها در قالب گرافیک رضوی، رشته‌های هنری فعال، به‌روز و واکنش‌آفرین در لحظه هستند. امروز که وقایع طوفان الأقصی در فلسطین در جریان است، مهم‌ترین حرکت تأثیرگذار برای همدردی همین آثار هنری هستند و امروز این هنر به‌روز و زنده در بستر زندگی مردم جاری است.

خراسانی‌زاده خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم اتفاقی که امروز در عرصه گرافیک کشور رخ داده است یک اتفاق درون‌زا و دارای بنیانی مبتنی بر تشکل‌های مردمی و هنرمندان است.

او یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در سال ۹۲ فرمودند امروز توسط افراد و حتی مجموعه‌ها به تنهایی کاری پیش نمی‌رود. روح اصلی بیانیه گام دوم انقلاب این بود که جریان حلقه‌های میانی یعنی تشکل‌های سازمان یافته دست به دست هم دهند و آرمان‌های انقلاب اسلامی را تبیین، تسهیل و حرکت مردم را برای رسیدن به این آرمان‌ها و ارزش‌ها تسهیل کنند. از این‌رو برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید جریان‌های حلقه‌های میانی وارد عرصه شوند و خوشبختانه کار تشکیلاتی در حوزه طراحی و گرافیگ رضوی با تربیت هنرمندان فعال این حوزه در سراسر کشور آغاز شد و ادامه یافت.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ تأکید کرد: اگر در عرصه‌ای توانستیم فضای تشکل‌سازی را به عنوان بستر اصلی فعالیت در نظر بگیریم می‌توان جریان‌های هنری را تقویت کرد. اکنون در برخی حوزه‌ها متأسفانه چنین جریان‌هایی بروز ندارند و بیشتر جریان‌ها صنفی هستند اما در حوزه گرافیک چند قدم جلو رفتیم و تشکل‌سازی‌های خوبی انجام شده است.

خراسانی‌زاده در بخش پایانی سخنان خود از افتتاح نمایشگاه کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین در روز پنجشنبه هفته جاری خبر داد. این نمایشگاه دربرگیرنده ۳۰۰ اثر از هنرمندان با نگاه ضدامپریالیستی، ضدضهیونیستی، مبتنی بر صلح جهانی و حقوق بشر است که در موزه هنر معاصر تهران برپا خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا