متولی کرسی‌های آزاداندیشی را به دانشجویان بدهیم

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: متولی اصلی کرسی‌های آزاداندیشی باید گروه‌های دانشجویی و اساتید باشند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، محمدمهدی ذوالفقارزاده در نشست هم افزایی و توانمندسازی کارشناسان کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه‌های سراسر کشور که امروز (چهارشنبه) به میزبانی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، هدف از برگزاری این نشست را همفکری و هم‌اندیشی و انتقال و به اشتراک گذاشتن تجارب دانست.

وی افزود: در حاشیه این نشست، کلاس‌های آموزشی با محوریت؛ مبانی آزاد اندیشی و تفکر انتقادی، الزامات حقوقی و قضایی، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، مخاطب‌شناسی و مهارت‌های ارتباط با نسل جدید، شیوه‌های اجرای انواع فعالیت‌های گفتگو محور و اخلاق نقد و اعتراض نیز برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار داشت: در سال گذشته و به دلیل دوران پساکرونا، بنا بر ارتقای کمیت کرسی‌های آزاداندیشی بود ولی اکنون قصد داریم بر کیفیت تمرکز کنیم. لذا این نشست را برگزار کردیم تا افرادی که مشغول رونق کرسی‌های آزاداندیشی هستند با هم هماهنگی بیشتری داشته باشند.

وی افزود: از همه دانشگاه‌ها درخواست کرده‌ایم یک نفر کارشناس در حوزه فرهنگی مختص کرسی‌های آزاداندیشی معرفی کنند تا رابط ما باشند.

وی اظهار امیدواری کرد که از ابتدای سال تحصیلی جدید فضای کرسی‌های آزاداندیشی با رونق بهتری همراه شود.

ذوالفقارزاده با اشاره به اینکه راهبرد اصلی ما این است که متولی اصلی کرسی‌های آزاداندیشی اساتید و گروه‌های دانشجویی باشند تصریح کرد: آمار سال گذشته این برتری را نشان می‌دهد که گروه‌های دانشجویی اعم از تشکل‌ها، انجمن‌ها، بسیج و غیره تعداد کرسی‌هایی که برگزار کرده‌اند در مقایسه با کرسی‌هایی که معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها برگزار کرده، بیشتر بوده است؛ البته با هدف‌گذاری و نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم.

وی افزود: این مطالبه را مقام معظم رهبری نیز به صراحت بیان داشته‌اند که دانشجوها باید این کرسی‌ها را برگزار کنند و منتظر رئیس و معاون فرهنگی دانشگاه‌ها نباشند.

این مقام مسئول در پایان سخنان خود به برگزاری دو رویداد رقابتی – جشنواره‌ای اشاره کرد و گفت: نخست جشنواره برهان را داریم  که پیش از این نیز سابقه برگزاری داشته است و همچنین قصد برگزاری اولین رویداد رقابتی سراسری با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دانشگاه آزاد اسلامی را در آینده نزدیک داریم و در این هفته احکام روسای دبیرخانه استانی آن ابلاغ می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا