درمان نوین بیماران مبتلا به پیسی در شیراز

رئیس جهاددانشگاهی فارس از درمان نوین بیماران مبتلا به پیسی (ویتیلیگو) در شیراز توسط این نهاد با استفاده از روش‌های سلول درمانی خبر داد.

به گزارش سینا پرس فارس، امیرحسین استقلال، رئیس جهاددانشگاهی فارس، امروز 26 مهرماه از آغاز درمان نوین بیماران مبتلا به پیسی (ویتیلیگو) با استفاده از روش‌های سلول درمانی در جهاددانشگاهی فارس خبر داد و گفت: به‌همت پژوهشگران جهاددانشگاهی راهکارهای درمانی برای این بیماری برای مبتلایان ارائه می‌شود که این خدمت در جهاددانشگاهی فارس به عموم بیماران جنوب کشور ارائه خواهد شد.

او در ادامه بیان اینکه یکی از رسالت‌های این نهاد انقلابی پیگیری مباحث علمی با توجه به نیازهای روز جامعه است، گفت: جهاددانشگاهی همواره تلاش می‌کند تا در عرصه‌های پژوهشی و همچنین درمانی مورد نیاز پژوهش‌های مؤثری را انجام دهد.

استقلال اظهار کرد: در حال حاضر درمان این بیماری در استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، کرمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس توسط جهاد دانشگاهی فارس و از طریق وب گاه یونی هلسیتی (unihealthcity.com) قابل انجام است.

رئیس جهاددانشگاهی فارس بیان کرد: از مزایای این روش می‌توان به مواردی همچون پروسه درمانی کوتاه، عدم ایجاد ضایعه و عارضه پوستی جدی، عدم نیاز به بستری و جراحی و انجام پروسه درمان تحت بی حسی موضعی و بدون درد و پوشش 150 سانتی مترمربع از لکه‌های پوستی با یک‌بار درمان است.

او یادآور شد:‌ افراد برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به شماره 09392834838 تماس حاصل یا به درمانگاه جهاددانشگاهی فارس واقع در بلوار عدالت شیراز مراجعه کنند.

به گزارش سینا پرس، در بیماری پیسی، سلول‌های تولیدکننده رنگدانه (ملانوسیت‌ها) می‌میرند و یا تولید ملانین متوقف می‌شود و در نتیجه باعث بروز لکه‌های سفید یا روشن در پوست می‌شوند. دقیقاً مشخص نیست که چه عواملی باعث این مساله می‌شود اما عواملی چون اختلال در سیستم ایمنی بدن، سابقه خانوادگی (وراثت)، یک عامل محرک مانند استرس، آفتاب سوختگی شدید یا ترومای پوستی در اثر تماس با یک ماده شیمیایی و غیره می‌توانند در ایجاد آن دخیل باشند.

هزینه بالای درمان‌های متداول مثل کرم‌ها و سایر داروها و همچنین روش‌های نوردرمانی و دپیگمنتیشن و عوارض جدی این روش‌های درمانی که منجر به ناامیدی بیماران شده بود، سبب شد دانشمندان روش سلول درمانی را برای جایگزینی سلول‌های رنگدانه ساز و درمان بیماران به کار بگیرند. خوشبختانه محصول ریکالرسل دارای مجوز رسمی از سازمان غذا و دارو امیدی تازه در بیماران پیسی ایجاد کرده است و تاکنون حدود 700 بیمار با این روش درمانی تحت درمان قرار گرفته‌اند. درمان با ریکالرسل نوعی سلول درمانی است که در این روش نمونه از پوست ران بیمار گرفته و توسط متخصصان و با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته فرآوری شده و سلول‌های رنگدانه‌ساز به محل‌هایی از پوست بیمار که درگیر پیسی هستند، تزریق می‌شود.