کشف امگا 3 ما را به تغذیه بهتر نزدیکتر کرده است

به گزارش سیناپرس همدان، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا به بینش های جدیدی در مورد اینکه چگونه ژن های افراد آفریقایی-آمریکایی و اسپانیایی-آمریکایی بر توانایی آنها در استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 برای سلامتی تأثیر می گذارد، دست یافته اند. این یافته‌ها گام مهمی به سوی «تغذیه دقیق» است، یعنی جایی که یک رژیم غذایی متناسب با آنچه بدن ما دقیقاً به آن نیاز دارد می‌تواند به ما کمک کند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشیم.

امگا 3 و امگا 6 “چربی های سالم” هستند. ما می توانیم آنها را از غذاها دریافت کنیم، اما بسیاری از افراد آنها را به عنوان مکمل نیز مصرف می کنند. امگا 3 به حفظ سلامت سیستم ایمنی کمک می کند و ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد، در حالی که امگا 6 علاوه بر سلامت سیستم ایمنی، فواید دیگری نیز ارائه می دهد.

این اسیدهای چرب همچنین نقش مهمی در عملکرد صحیح سلول های ما دارند. تصور می‌شود افرادی که سطوح بالاتری از اسیدهای چرب در گردش خونشان دارند، در معرض کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2، بیماری آلزایمر، سرطان سینه و سایر بیماری‌های جدی هستند.

تحقیقات قابل توجهی در مورد اینکه چگونه ژن ها بر توانایی بدن در استفاده از امگا 3 و امگا 6 در میان افراد اروپایی تبار تأثیر می گذارد، انجام شده است، اما مطالعات بسیار کمتری در میان آمریکایی های اسپانیایی تبار و آفریقایی تبار انجام شده است. Ani W. Manichaikul از UVA و همکارانش تصمیم گرفتند که این نابرابری را برطرف کنند. یافته‌های جدید آن‌ها شباهت‌های گسترده‌ای را در میان گروه‌ها نشان می‌دهد، اما برخی تفاوت‌های مهم را نیز نشان می‌دهد، تفاوت‌هایی که به گفته محققان نیاز به انجام مطالعات ژنتیکی در گروه‌های مختلف مردم را برجسته می‌کند.

Manichaikul، از مرکز ژنومیک سلامت عمومی UVA و دپارتمان علوم بهداشت عمومی، گفت: افراد با اجداد مختلف دارای برخی ویژگی‌های متمایز در DNA خود هستند و اگر شرکت‌کنندگان متنوعی را در تحقیقات بگنجانیم، می‌توانیم این تنوع ژنتیکی را پیدا کنیم. نتایج این مطالعه ما را یک قدم به بررسی طیف کاملی از تنوع ژنتیکی برای پیش‌بینی اینکه کدام افراد در معرض خطر کمبود اسیدهای چرب هستند، نزدیک‌تر می‌کند.

برای درک بهتر این تفاوت های ژنتیکی، Manichaikul و همکارانش به داده های جمع آوری شده از بیش از 1400 آمریکایی اسپانیایی تبار و بیش از 2200 آفریقایی-آمریکایی نگاه کردند. این داده ها از طریق کنسرسیوم Cohorts for Heart and Aging Research in Genomic Epidemiology (CHARGE)، یک گروه بین المللی که برای تسهیل تجزیه و تحلیل های ژنتیکی در مقیاس بزرگ ایجاد شده است، به دست آمده است.

Manichaikul و همکارانش گزارش می دهند که یافته های ژنتیکی قبلی در مورد متابولیسم اسیدهای چرب در افراد با اصل و نسب اروپایی اغلب برای افراد اسپانیایی تبار و آفریقایی صادق است. به عنوان مثال، یک مکان در یک کروموزوم خاص به عنوان یک مرکز مهم برای تنظیم استفاده از اسیدهای چرب در اروپایی ها شناسایی شده بود، و این مرکز برای افراد اسپانیایی تبار و آفریقایی نیز مهم بود. چندین محل موثر ژنی مشترک در بین سه گروه وجود داشت.

اما Manichaikul و تیم او همچنین تفاوت‌های قابل‌توجهی با چندین منبع ژنتیکی ناشناخته از تنوع در سطوح اسیدهای چرب در بین آمریکایی‌های اسپانیایی تبار و آفریقایی‌تبار پیدا کردند.

تفاوت هایی که محققان در آمریکایی های اسپانیایی-آمریکایی و آفریقایی-آمریکایی تشخیص دادند به توضیح اینکه چرا بدن آنها از اسیدهای چرب متفاوت استفاده می کند کمک می کند. آنها همچنین پاسخ هایی را به سؤالات موجود داده اند مانند اینکه چرا افراد اسپانیایی تبار با اصل و نسب اصیل و بومی آمریکا اغلب سطوح پایین تری از اسیدهای چرب در خون خود دارند.

محققان می گویند یافته های جدید آنها زمینه را برای مطالعات آینده فراهم می کند تا بررسی کنند که چگونه تفاوت اسیدهای چرب ممکن است بر نتایج بیماری هایی مانند سرطان تأثیر بگذارد یا اینکه چگونه بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر می گذارد. سپس ممکن است از “تغذیه دقیق”، یعنی یک رژیم غذایی دقیق یا مکمل استراتژیک، برای بهبود این نتایج استفاده کنیم.

Manichaikul گفت: مطالعه ما تنوع ژنتیکی مرتبط با اسیدهای چرب جدید را پیدا کرد که هرگز در مطالعات قبلی خود که تنوع ژنتیکی زیادی را شامل نمی شد، نیافته بودیم. در تحقیقات آتی، تا آنجا که ممکن است تنوع اجدادی و ژنتیکی را وارد فاز تحقیقاتی می‌کنیم تا بتوانیم بیاموزیم که چگونه طیف وسیعی از تغییرات در DNA انسان بر سلامت افراد تأثیر می‌گذارد.

محققان یافته های خود را در Communications Biology منتشر کرده اند.

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا