آزمایش جدید سرطان پروستات منجر به کاهش نیاز به نمونه برداری می شود

به گزارش سیناپرس همدان، مردان آلبرتا با افزایش سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) اکنون می توانند یک آزمایش خون جدید برای تعیین خطر ابتلا به سرطان پروستات مهم بالینی انجام دهند و به طور بالقوه از نمونه برداری غیرضروری اجتناب کنند.

آزمایش خون PSA روش غربالگری استاندارد برای سرطان پروستات است. هنگامی که PSA بیمار بالا باشد، معمولاً برای تأیید وجود سرطان، نمونه برداری از بافت تجویز می شود. با این حال، افزایش PSA گاهی اوقات می تواند ناشی از عوامل غیر سرطانی مانند سن، عفونت یا بزرگ شدن پروستات و همچنین سرطان پروستات با خطر کمتری باشد که ممکن است نیازی به درمان ندارد.

اکنون می توان از آزمایش جدید برای دادن اطلاعات بیشتر به بیماران و پزشکان آنها استفاده کرد تا آنها بتوانند تصمیمات آگاهانه ای در مورد ادامه نمونه برداری بگیرند. جزئیات آزمایش در Cancer Medicine منتشر شده است.

جان لوئیس، رئیس بخش انکولوژی Bird Dogs در دانشگاه آلبرتا و مدیر عامل Nanostics Inc.، یک شرکت اسپین آف U of A می گوید: تست پروستات ClarityDX تعداد نمونه برداری های غیرضروری پروستات را که تهاجمی، ناراحت کننده و دارای برخی خطرات هستند، کاهش می دهد.

آزمایش جدید اولین محصولی است که بر اساس فناوری توسعه یافته در U of A و توسط Nanostics به ثبت رسیده است. این فناوری سطوح بیومارکرهای سرطان پروستات را در نمونه خون بیمار اندازه گیری می کند، این داده ها را با اطلاعات بالینی آنها ترکیب می کند، سپس از یادگیری ماشینی برای دادن نمره خطر استفاده می کند که وجود سرطان پروستات با اهمیت بالینی را پیش بینی می کند.

در مقاله‌ای که اخیراً منتشر شده است، تیم لوئیس یافته‌های 415 مرد آلبرتا را که بین سال‌های 2014 تا 2017 برای نمونه برداری به کلینیک‌های اورولوژی ارجاع داده بودند، بررسی کردند. تست پروستات ClarityDX با دقت 95 درصد پیش بینی کرد که کدام بیماران مبتلا به سرطان پروستات با درجه بالا و از نظر بالینی مهم هستند که نیاز به درمان دارند. حدود 35 درصد از بیماران می‌توانستند از نمونه‌برداری توصیه‌شده اجتناب کنند، زیرا سرطان با خطرات بالا نداشتند.

در گزارشی از یک مطالعه اعتبارسنجی بالینی منتشر نشده دیگر که شامل 3448 مرد از آلبرتا و ایالات متحده بود، تیم اعلام کرد که این آزمایش سه برابر دقیق‌تر از PSA در تشخیص سرطان پروستات با اهمیت بالینی زیاد است. آنها همچنین خاطرنشان کردند که اجرای این آزمایش می تواند تا 37 درصد از نمونه برداری های غیر ضروری را کم کند و تعداد درمان های غیر ضروری برای سرطان پروستات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

تیم لوئیس در حال حاضر روی یک آزمایش پیش‌بینی سرطان مثانه با استفاده از همین فناوری کار می‌کند و پتانسیل ایجاد ابزارهای تشخیصی برای سایر بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عفونی و بیماری‌های عصبی را در نظر می گیرد.

منبع: Cancer Medicine 

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا