۷۰ درصد مواد مصرفی در آزمایشگاه‌های ژنتیک پزشکی قانونی تولید داخل است

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: اکنون ۷۰ درصد مواد مصرفی در آزمایشگاه‌های ژنتیک پزشکی قانونی تولید داخل است که در سال‌های اخیر توسط مرکز تحقیقات این سازمان تولید یا بومی‌سازی شده است.

به گزارش سیناپرس از سازمان پزشکی قانونی کشور، مسعود قادی پاشا روز دوشنبه افزود: هرگونه توسعه فضای فیزیکی، تأمین تجهیزات و گسترش آزمایشگاه‌ها در پزشکی قانونی به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم و اظهارنظر کارشناسی دقیق‌تر انجام می‌شود که این رویکرد در سال‌های اخیر و در برنامه‌ریزی‌ها همواره مورد توجه بوده است.

وی ادامه داد: در بررسی پرونده‌های ارجاعی به پزشکی قانونی، کارشناس این سازمان به نوعی قاضی پرونده است؛ بنابراین باید با دقت و حساسیت بالا نظر کارشناسی خود را صادر کند و به محاکم قضایی ارائه دهد و به همین دلیل تجهیزات و علم پزشکی قانونی همواره باید به روز و مطابق با آخرین دستاوردهای این علم در جهان باشد.

معاون پزشکی قانونی با اشاره به عملکرد حوزه‌های تخصصی در این سازمان، تصریح کرد: سازمان پزشکی قانونی در چهار حوزه تخصصی معاینات بالینی، تشریح، آزمایشگاه و کمیسیون به مردم و مراجعان خدمت ارائه می‌کند که بیشترین حجم مراجعه به آن (بیش از ۸۰ درصد) مربوط به حوزه معاینات بالینی است.

۱۰ قطب آزمایشگاه ژنتیک در کشور فعال است

وی با تأکید بر رشد و توسعه آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی در سال‌های اخیر ادامه داد: اکنون در ۳۱ استان کشور آزمایشگاه‌های سم‌شناسی و آسیب‌شناسی فعال و پاسخگوی ارجاعات هستند همچنین امور مربوط به آزمایش‌های این حوزه و بانک اطلاعات هویت ژنتیک را انجام می‌دهند.

قادی پاشا درباره فعالیت‌های بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران گفت: اکنون ۱۹۰ هزار نمونه ژنتیکی دریافت شده که ۵۴ هزار مورد آن مربوط به مجرمان خطرناک است همچنین ۸۵ هزار خلاصه پرونده ژنتیکی نیز استخراج و در بانک نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به نقش مؤثر بانک ژنتیک در رسیدگی به بسیاری از پرونده‌های مجهول افزود: تا به امروز بیش از ۲۰ پرونده پیچیده با کمک اطلاعات موجود بانک اطلاعات هویت ژنتیک حل و فصل شده و به نتیجه رسیده است؛ پرونده‌هایی که سال‌ها مسکوت مانده بود و چه بسا به سرانجام نمی‌رسید.

قادی پاشا به تأمین تجهیزات آزمایشگاهی توسط مرکز تحقیقات اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته در حوزه‌های تخصصی به خصوص آزمایشگاه‌ها با مشکلات و موانع جدی مواجه بودیم و در زمان اعمال تحریم‌ها این مشکلات بسیار جدی تر نیز شد تا آنجا که در مقاطعی با کمبود قابل توجه کیت‌ها و دیگر تجهیزات مورد نیاز مواجه بودیم.

وی افزود: در سال‌های اخیر با تلاش و همت نخبگان مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، شاهد تولید و ارتقای کیت‌های ژنتیک در کشور بودیم و این موضوع به طور کلی سازمان پزشکی قانونی را از واردات کیت های خارجی بی نیاز کرد؛ اکنون فقط ۳۰ درصد تجهیزات آزمایشگاه‌های ژنتیک وارداتی است که امیدواریم تا پایان سال این تجهیزات نیز بومی‌سازی و در داخل تولید شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا