نور روز، کنترل قند خون را بهبود می بخشد

به گزارش سیناپرس همدان، پژوهش جدیدی که در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت (EASD) در هامبورگ آلمان ارائه شد، نشان می دهد قرار گرفتن در معرض نور طبیعی می تواند به درمان و پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک کند.

ایوو هابتس، از دانشگاه ماستریخت، هلند، می گوید: ناهماهنگی ساعت فیزیولوژیکی بدن ما با خواسته های یک جامعه 24 ساعته با افزایش بروز بیماری های متابولیک از جمله دیابت نوع 2 همراه است.

نور طبیعی روز، قوی‌ترین نشانه محیطی ساعت شبانه‌روزی است، اما بیشتر مردم در طول روز در داخل خانه هستند و بنابراین تحت نور مصنوعی و دائمی هستند. ما به این موضوع علاقه مند بودیم که آیا افزایش قرار گرفتن در معرض نور طبیعی در طول روز باعث بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به T2D می شود یا خیر.

ما همچنین می‌خواستیم بدانیم که آیا این موضوع بر متابولیسم سوبسترا یا استفاده از مواد مغذی تأثیر می‌گذارد یا خیر. تطابق با نور معمولاً از یک ریتم 24 ساعته پیروی می‌کند و بدن از استفاده از کربوهیدرات‌ها به عنوان منبع انرژی خود در طول روز به چربی در شب تغییر می‌کند. ما قبلاً نشان داده بودیم که افراد در معرض خطر بالاتر دیابت نوع 2 کمتر قادر به انجام این تغییر هستند و می‌خواستیم بفهمیم که آیا قرار گرفتن در معرض نور طبیعی می‌تواند تغییر را در افرادی که قبلاً دیابت دارند آسان‌تر کند.

برای بررسی این موضوع، هابتس و همکارانش در هلند و سوئیس طیف وسیعی از آزمایش‌های متابولیک را روی گروهی از افراد مبتلا به T2D در زمان قرار گرفتن در معرض نور طبیعی و زمانی که در معرض نور مصنوعی قرار گرفتند، انجام دادند و نتایج را با هم مقایسه کردند.

13 شرکت کننده (میانگین سن: 70 سال، BMI: 30.1 کیلوگرم بر متر مربع، HbA1c: 6.1، قند خون ناشتا: 8.1 میلی مول در لیتر) در مراکز تحقیقاتی ساکن شدند، که اجازه می داد قرار گرفتن در معرض نور، الگوهای غذا و فعالیت آنها به شدت کنترل شود.

آنها در طول ساعات اداری (8 صبح تا 5 بعد از ظهر) به صورت تصادفی در معرض دو شرایط نوری قرار گرفتند: نور طبیعی روز از پنجره ها و نور مصنوعی LED. بین دو مداخله حداقل چهار هفته فاصله وجود داشت که هر کدام 4.5 روز به طول انجامید.

در طول مطالعه نور طبیعی روز، شدت نور معمولاً در ساعت 12:30 بعد از ظهر با میانگین خوانش 2453 لوکس بالاترین میزان بود. میزان نور مصنوعی 300 لوکس ثابت بود.

عصرها در نور کم (کمتر از 5 لوکس) و دوره خواب (11 شب تا 7 صبح) در تاریکی سپری می شد. به شرکت کنندگان وعده های غذایی استاندارد داده شد، به این معنی که هر دو گروه مورد مطالعه غذای یکسانی خوردند. سطح قند خون به طور مداوم توسط سنسورهایی که روی بازو بسته می شد ثبت شد و طیف وسیعی از آزمایشات دیگر در روز پایانی و در اواسط هر مداخله انجام شد.

در روز چهارم، متابولیسم پایه ی 24 ساعته، مصرف انرژی در حالت استراحت و نسبت تبادل تنفسی (این نشان می‌دهد که آیا چربی یا کربوهیدرات‌ها به عنوان منبع انرژی استفاده می‌شوند) هر پنج ساعت اندازه‌گیری شد و از داوطلبان نمونه خون گرفته شد و متابولیت‌های در حال گردش را ارزیابی کردند.

دمای داخلی بدن به مدت 24 ساعت اندازه گیری شد. متابولیسم پایه، مصرف انرژی در حالت استراحت، نسبت تبادل تنفسی و دمای هسته بدن همه از یک ریتم 24 ساعته پیروی می کنند و محققان می خواستند ببینند که آیا این در این دو شرایط متفاوت است یا خیر.

در روز پنجم (نیمه روز آخر)، بیوپسی عضلانی ناشتا برای ارزیابی بیان ژن ساعت، فعالیت ژن‌هایی که در ساعت شبانه روزی دخیل هستند، گرفته شد. سپس یک آزمایش غذای مخلوط (MMT)، اندازه گیری تولید انسولین، انجام شد.

سطوح گلوکز خون در طول بررسی افراد در نور طبیعی برای مدت طولانی تری نسبت به مداخله نور مصنوعی (59٪ از 4.5 روز در مقابل 51٪) در محدوده طبیعی (4.4-7.8 میلی مول در لیتر) بود.

نسبت تبادل تنفسی در طول مداخله در نور روز کمتر از مداخله نور مصنوعی بود، که نشان می‌دهد شرکت‌کنندگان در مواجهه با نور طبیعی راحت‌تر از کربوهیدرات به عنوان منبع انرژی به جای چربی استفاده می‌کنند.

Per1 و Cry1، ژن هایی که به کنترل ریتم های شبانه روزی کمک می کنند، در نور طبیعی فعال تر از نور مصنوعی بودند.

مصرف انرژی در حالت استراحت و دمای داخل بدن از الگوهای مشابه 24 ساعته در هر دو شرایط نوری پیروی کردند. سطح انسولین خون، اندازه‌گیری شده در طول MMT، در هر دو شرایط نوری مشابه بود، اما الگوی قند خون و اسیدهای آزاد پلاسما بین شرایط، تفاوت معنی‌داری داشت.

هابتس می گوید: نتایج، به ویژه کنترل بهتر قند خون، در طول حضور در نور طبیعی، نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور طبیعی روز برای متابولیسم بدن مفید است و بنابراین می تواند به درمان و پیشگیری از دیابت نوع 2 و سایر شرایط متابولیک مانند چاقی کمک کند.

او می افزاید: تحقیقات ما نشان می دهد که نوع نوری که در معرض آن قرار می گیرید برای متابولیسم شما مهم است. اگر در دفتر بدون قرار گرفتن در معرض نور طبیعی کار می کنید، بر متابولیسم و خطر ابتلا یا کنترل دیابت نوع 2 شما تأثیر می گذارد، بنابراین سعی کنید تا حد امکان نور روز را دریافت کنید و در حالت ایده آل، تا جایی که می توانید در خارج از منزل باشید.

تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان تأثیر نور مصنوعی بر متابولیسم و مدت زمانی که باید در نور طبیعی یا در فضای باز برای جبران این موضوع سپری شود، مورد نیاز است.

منبع: Diabetologia

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا