تولید داروی آلتپلاز در کشور سالانه ۱۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه دارد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری تاکید کرد: به همت دانشمندان جوانان، ایران دومین تولیدکننده داروی آلتپلاز (سکته مغزی ایسکمیک حاد) در جهان شد که با فراهم شدن توان تولید این دارو در کشور سالانه ۱۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی می‌شود.

به گزارش سیناپرس، خط تولید داروی «آلتپلاز» روز دوشنبه سوم مهرماه با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری افتتاح شد. با راه اندازی خط تولید این دارو، ایران دومین کشور تولیدکننده تنها داروی درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد شد.

خط فرآوری و تولید داروی بیولوژیک آلتپلاز – تنها داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد – به همت محققان ایرانی در شرکت دانش‌بنیان آرنا حیات دانش به بهره برداری رسید.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری امروز (چهارشنبه) در جلسه هیات دولت گزارشی از خط تولید این دارو به آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس دولت سیزدهم ارائه کرد.

وی با اعلام خبر تولید داروی «آلتپلاز» توسط دانشمندان جوان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی گفت: در حال حاضر تنها سازنده این دارو آمریکا است، اما جوانان کشور موفق شدند به فرمول ساخت این دارو دست یابند و تولید این دارو در کشور شروع شد.

معاون علمی رییس جمهوری تاکید کرد: در حال حاضر ایران دومین تولیدکننده این دارو در جهان است و با فراهم شدن توان تولید این دارو در کشور سالانه ۱۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.

داروی آلتپلاز تنها داروی مورد استفاده در درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد به شمار می رود و مانع بروز بسیاری از عوارض و معلولیت‌های ناشی از سکته مغزی می‌شود.

فناوری که شرکت دانش بنیان ایرانی در تولید این دارو استفاه می کند علاوه بر این که کشور را در جایگاه دومین تولیدکننده این دارو قرار داده است، باعث می شود این محصول با قیمت پایین تر به بازار سلامت ایران و بازارهای بین المللی عرضه شود.

داروی آلتپلاز که با برند آلتلایز توسط شرکت دانش‌بنیان آرنا حیات دانش به بازار عرضه شده است، علاوه بر درمان ترومبولیک سکته مغزی حاد ایسکمیک، در مواردی همچون درمان ترومبولیک سکته حاد قلبی جهت کاهش میزان مرگ و میر نارسایی قلبی و درمان ترومبولیک آمبولی حاد ریوی وسیع به همراه ناپایداری همودینامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور میانگین سالیانه ۱۰ میلیون دلار واردات این فرآورده دارویی بیولوژیک به کشور است که با ورود این محصول به چرخه درمان و قطع واردات، ضمن صرفه جویی ارزی و ایجاد اشتغال، ارزآوری قابل توجهی از طریق صادرات به کشورهای همسایه و بازار اروپا برای کشور به همراه خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا