ایران در جمع 10 کشور دارنده بیشترین میراث جهانی یونسکو

به تازگی 10 کشور دنیا که در فهرست دارندگان بیشترین میراث جهانی ثبت شده در یونسکو هستند، اعلام شده است که نشان از فرهنگی غنی و تنوع طبیعی دارد.

به گزارش سیناپرس به نقل از thetravel، وقتی صحبت از انبوهی از شگفتی های فرهنگی و طبیعی دنیا می شود، برخی از کشورها با دربرگرفتن شمار بالایی از مناطق ثبت شده در میراث جهانی ینسکو در صحنه های جهانی می درخشند. ایتالیا با 58 مکان قابل توجه که گواهی بر تاریخ غنی و میراث هنری عمیق این کشور است، در میان این کشورها پیشتاز است.

پس از ایتالیا، چین با افتخار داشتن 56 مکان تاریخی متنوع، از دیوار بزرگ چین گرفته تا شگفتی های غار باستانی را به نمایش می گذارد. همچنین آلمان که سومین کشور پرجاذبه از نظر مناطق تاریخی ثبت شده است، ترکیبی جذاب از شکوه معماری و مناطر طبیعی بکر را به نمایش می گذارد.

در عین حال، کشورهای دیگری چون فرانسه گنجینه های فرهنگی و طبیعی جذابی را در خود دارد؛ هند نقاطی چون تاج محل و مجموعه ای از بناهای شاخص فرهنگی و غیره را به نام خود ثبت کرده است. به گزارش سیناپرس، این کشورها به عنوان مخازن واقعی میراث تاریخی و فرهنگی عمل می کنند و به مردم دنیا نگاهی گیرا به نقاشی های مسحورکننده و متنوع تاریخ مشترک بشر ارائه می دهند.

ایران 26 منطقه ثبت جهانی یونسکو

ایران با 26 منطقه ثبت شده در میراث جهانی یونسکو شامل 24 گنجینه فرهنگی و 2 گنجینه طبیعی در رده دهم با آمریکا مشترک است. جولای 2021 به دلیل افزوده شدن دو منطقه جدید به فهرست یونسکو از اهمیت بالایی برخوردار است. راه آهن ایران با مهندسی شگفت انگیزی که دارد دریای خزر را در شمال شرقی به خلیج فارس متصل می کند و توانسته جایگاه خود را در فهرست میراث جهانی یونسکو باز کند. علاوه براین، چشم انداز فرهنگی و دورافتاده هورامان/ اورامانات به عنوان شاهدی بر فرهنگ سنتی مردم هورامی بوده است.

ایران

29 منطقه تاریخی در مرزهای روسیه

روسیه با داشتن 29 منطقه ثبت شده در میراث جهانی یونسکو رتبه نهم دنیا را از آن خود کرده است. در داخل مرزهای وسیع این کشور، مناظر متنوعی وجود دارد که شامل جنگل های سرسبز، کوه های سر به فلک کشیده، آتشفشان های فعال و دریاچه های بکر است. قابل توجهه است که روسیه از نظر مکان های طبیعی یونسکو با 11 مکان در کنار 18 مکان فرهنگی جذاب که براساس تاریخی پیچیده آن شکل گرفته اند، در رده چهارم جهانی قرار دارد. از جمله مقاصد رؤیایی روسیه می توان به قفقاز غربی، جزیره رنگل، نماد کرملین و میدان سرخ مسکو اشاره کرد.

روسیه

فرهنگ غنی انگلیس در آینه میراث غنی فرهنگی و تاریخی

انگلیس با تاریخ عمیق و سنت های فرهنگی که در دل خود دارد، یکی از غنی ترین زیبایی های طبیعی و میراث ثبت شده را با 33 منطقه در میراث یونسکو در اختیار دارد که هر کدام از آنها بیانگر فرهنگی غنی این کشور است. به گزارش سیناپرس، از لنگرهای ناهموار اسکاتلند گرفته تا تپه های غلتشی انگلیس، مناظر چشمگیر ولز و بناهای تاریخی ایرلند شمالی، مناطق ثبت شده یونسکو ترکیبی منحصربه فرد از چالش و الهام را ارائه می دهند. آنچه این مناطق را متمایز می کند، توانایی آنها در جذب گردشگر است.

انگلیس

مکزیک، هفتمین کشور پرجاذبه دنیا

مکزیک هم از جمله کشورهایی است که فرهنگی غنی و باستانی دارد. این کشور با 35 میراث جهانی یونسکو رده هفتم را از آن خود کرده است که گواهی بر عمق و تنوع خارق العاده گنجینه های فرهنگی آن است. هر یک ازاین مکان ها پژواک تمدن های گذشته این منطقه از دنیاست. به گزارش سیناپرس، باوجوداین، فراتر از این آثار، مکزیک نیز سنت های زنده خود را با 9 سنت و آداب و رسوم در جشن های پرجنب و جوش جای خود را در میان ردیف های میراث فرهنگی دنیا پیدا کرده است.

مکزیک

یکی از عجایب هفتگانه در هند

هندوستان مجموعه ای قابل توجه از 40 مکان میراث جهانی یونسکو است که یکی از نمادین ترین آنها تاج محل در «آگرا» است. این مقبره باشکوه از مرمر عاج در سطح جهانی زبانزد است و حتی به عنوان یکی از عجایب هفتگانه مدرن دنیا شناخته می شود. درست در کنار آن، شاهد قلعه تاریخی سرخ «آگرا» هستیم که در فهرست گنجینه های فرهنگی یونسکو نیز جایگاه ارزشمندی دارد. به گزارش سیناپرس، فهرست یونسکو هند به شگفتی های فرهنگی ختم نمی شود بلکه 32 مکان فرهنگی و 7 مکان طبیعی را در برمی گیرد. از جمله این شگفتی های طبیعی، بیایان وسیع و رام نشده پارک ملی «کازیرانگا» در «آسام» است.

هند

جایگاه مشترک اسپانیا و فرانسه

مناطق میراث جهانی یونسکو اسپانیا مجموعه ای از خلاقیت های معماری خارق العاده اثر «آنتونی گائودی» است که نه تنها در بارسلونا، بلکه در مناطق گردشگری معروف «سانتیاگو د کامپوستلا» و چشم انداز دره ای شگفت انگیز «مونت پردو» در «پیرنه» هم می توان مشاهده کرد. قلعه های متروک «لاس مدولاس» که زمانی مجل استخراج طلای رومی بوده، چشم انداز تاریخی منحصربه فردی را ارائه می دهد. «ایبیزا» به دلیل اکوسیستم دریایی و ساحلی استثنایی اش، متمایز از سایر صحنه مشهور بوده و جایگاه های جهانی را در اختیار دارد. این اکوسیستم از تنوع غنی حیات دریایی از جمله علف های دریایی مدیترانه حمایت می کند. اسپانیا با وجود این که رده پنجم این رتبه بندی را از آن خود کرده، اما با فرانسه به طور مشترک در رده چهارم هم قرار دارد.

اسپانیا

از کلیسای نوتردام تا خلیج پورتو در فرانسه

فرانسه دارای نزدیک به 50 مکان ثبت شده میراث جهانی یونسکوست که با اسپانیا در جایگاه چهارم مشترک است. در حالی که پاریس مکان های معروفی مانند سواحل روخانه سن و کلیسای جامع نوتردام را به نمایش گذاشته است، سرمایه هایی فراتر از گنجینه های پایتخت را در اختیار دارد به طوری که صومعه مونت سن میشل به سبک گوتیک، و تپه های معروف شامپاین از دیگر مناطق تاریخی فرانسه هستند. خلیج پورتو، بخشی از پارک طبیعی منطقه ای کورس زمین های بکر و بی نظیری را به نمایش گذاشته است که حیات دریایی در آن به وفور دیده می شود و مرغ های دریایی، باکلان ها و عقاب های دریایی را به خود جذب می کند.

فرانسه

51 جاذبه در آلمان

گنجینه های فرهنگی آلمان شامل 51 مکان میراث جهانی یونسکو از جمله مکان های تأثیرگذار مدرسه باهاوس در وایمار و دسائوست. این کشور سومین کشور با بالاترین مناطقه ثبت شده در میراث یونسکو به شمار می رود.

کلیسای جامع زیبای کلن، یک شاهکار برجسته به سبک گوتیک به قدمت 632 ساله است که از معروف ترین میراث آلمان در میراث یونسکوست. «برگپارک ویلهلمس‌هوهه» واقع در «کاسل» آلمان دارای بنای یادبود هرکول و آبنماهای جذاب استو دریای وادن که در سراسر دریای شمال امتداد دارد، به عنوان بزرگ ترین سیستم ماسه ها و گل های جزر و مدی در جهان رتبه بندی می شود و حیات متنوع دریایی در آن جریان دارد.

آلمان

میراثی فراتر از دیوار چین

چین با 56 میراث غنی مناطق ثبت شده در میراث جهانی یونسکو رده دوم دنیا را از آن خود کرده است که فراتر از دیوار بزرگ چین است. تراس های برنج هونگه هانی در جنوب یونان مساحت 16603 هکتار را پوشش می دهد و بیش از 1300 سال است که توسط مردم این منطقه زیر کشت رفته است و هنگامی که مه و غبار، این استخرهای لایه لایه را می پوشاند، منظره ای مسحورکننده ایجاد می کند. شبکه جاده ابریشم به  طول 5000 کیلومتر و با نزدیک به 2000 سال قدمت، یکی دیگر از مکان های قابل توجه این کشور به شمار می رود. کوفو، معبد، گورستان و عمارت خانوادگی کنفوسیوس را در خود جای داده که بیانگر بینش و فلسفه و فرهنگ غنی چینی هاست.

چین

ایتالیا، نخستین کشور پرجاذبه دنیا

ایتالیا با 58 منطقه تاریخی و فرهنگی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو بالاترین تعداد را در بین 1157 مکان دیدنی در سراسر دنیا دارد و به همین دلیل رده نخست را بین 10 کشور برتر دارندگان مناطق ثبت شده میراث جهانی یونسکو در اختیار دارد. به گزارش سیناپرس، این مکان ها شامل مقاصد نمادین دوومو فلورانس، مراکز تاریخی رم و ونیز و رشته کوه های نفس گیر دولومیت؛ ورونا، شهر عاشقان ستارگان، و کوه آتشفشان فعال «اتنا» از جمله این مناطقه ثبت شده هستند.

ایتالیا

چشم انداز بسیار زیبای «پیدمونت» هم منطقه ای جذاب و زیبا را برای علاقمندان به دوچرخه سوازی ایجاد کرده و تپه های پوشیده از تاکستان با غذاهای روستایی و دهکده های جذاب ترکیبی است.

گزارش:ندا اظهری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا