نصب سلاح لیزری روی خودروهای جنگی

ارتش بریتانیا اولین سلاح لیزری ۱۵ کیلوواتی پر انرژی خود را در یک خودروی زرهی به عنوان بخشی از برنامه لیزری وزارت دفاع انگلستان نصب می کند.

به گزارش سیناپرس، بریتانیا پیشگام در نبرد لیزری است و یک لیزر خیره کننده عملی را در طول جنگ فالکلند در سال ۱۹۸۲ به کار گرفت که در ادامه دولت بریتانیا متعهد شده که در چند سال آینده سیستمی با انرژی بالا تولید کند. البته برعکس، فیلم‌ ها، ساختن یک پرتو کشنده و بستن آن به پشت خودرو آسان نیست. مانند هر سیستم تسلیحاتی دیگر، لیزرها باید در پلتفرم حامل آنها ادغام شوند و این به معنای دردسر زیاد بر سر جزئیات است.

به عنوان مثال، در حالی که لیزر ۱۵ کیلوواتی ممکن است در مقایسه با غول ۳۰۰ کیلوواتی لاکهید مارتین کوچک به نظر برسد، اما همچنان در برابر پهپادها و تهدیدات بزرگتر بسیار موثر است. آنچه را که نمی تواند نابود کند، می تواند با حمله به حسگرها و وسایل الکترونیکی آسیب پذیر کور کند. مهمتر از آن، مصرف کمتر انرژی، نصب آن را بر روی خودروهای جنگی عملی می‌ کند، اگرچه لیزر جدید دارای یک ذخیره قابل شارژ فوق‌العاده است و به لطف عرضه مهمات از لحاظ نظری، به حداقل لجستیک نیاز دارد.

علاوه بر وسیله نقلیه، ادغام این سلاح در خودرو باید این موضوع را نیز شامل شود که لیزر تنها بخشی از یک سیستم دفاع هوایی عمیق و لایه‌ ای است، بنابراین نیاز به اتصال، ارتباط و کار هماهنگ با سایر اجزای ممکن دارد.

طبق گفته سازندگان، سیستم لیزری قبلاً آزمایش میدانی قابل ‌توجهی را در ایالات متحده طی چهار روز تمرین شلیک مستقیم علیه حملات کوتاه‌ برد، ازدحام پهپادها و تهدیدات از راه دور انجام داده است. طی این آزمایش ها، ده ها هدف پهپاد را با موفقیت رصد، ردیابی، هدف و منهدم کرده است.

لیزر جدید از تجربیات به دست آمده در توسعه ۸ سلاح لیزری برای ارتش آمریکا بهره می برد که بیش از ۴۰۰ هدف را در بیش از ۲۵ هزار ساعت عملیاتی درگیر و منهدم کرده است. این یکپارچه سازی در مرکز جدید و پیشرفته ادغام لیزر ریتون انگلستان در لیوینگستون، اسکاتلند انجام می شود.

جولی فینلیسون اودل مدیر تسلیحات شرکت( Raytheon )گفت: ورود این فناوری تحول‌ آفرین نقطه عطفی در همکاری ما با وزارت دفاع برای استفاده از انرژی هدایت ‌شده برای مقابله با انواع تهدیدات، است. این سیستم نقطه اوج دهه‌ها سرمایه‌گذاری، تحقیق و نوآوری بوده و ورود آن نشان ‌دهنده تعهد مستمر ما برای کمک به تحقق یک هدف استراتژیک کلیدی یکپارچه نیروهای مسلح بریتانیا است، یعنی درک اینکه چگونه سلاح‌ های انرژی هدایت‌ شونده می ‌توانند به طور ایمن و مؤثر در کنار سایر عناصر عمل کنند.

مترجم: فاطمه امینی

منبع: newatlas

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا