اولین کارخانه ربات انسان نما در جهان

شرکتی به نام Agility Robotics در حال ساخت یک کارخانه ۶۵۰۳ متر مربعی در اورگان ایالات متحده است که ظرفیت تولید بیش از ۱۰ هزار دستگاه ربات انسان نما در سال را دارد.

به گزارش سیناپرس، کارخانه تولیدی جدید به نام ربوفب (RoboFab) قرار است اواخر سال جاری افتتاح شود و انتظار می رود اولین ربات های ساخته شده را در سال ۲۰۲۴ تحویل مشتریان دهد. این شرکت انتظار دارد صدها ربات انسان نمای دیجیت (Digit) را در سال اول کار خود بسازد.

آندریا کمپبل (Aindrea Campbell) مدیر اجرایی شرکت مذکور کارخانه خود را با اولین عملیات تولیدی هنری فورد مقایسه کرده و می ‌گوید: بیش از صد سال پیش، اولین کارخانه خودروسازی جهان را افتتاح کردیم. فکر می ‌کنم این همان لحظه ‌ای است که ما اکنون اولین کارخانه ربات‌های انسان‌نما را داریم و روزی درست مانند اتومبیل‌ها، ربات‌های انسان‌نما در سرتاسر جهان وجود خواهند داشت.

او در ادامه درباره ربات دیجیت اینگونه توضیح می دهد: این یک ربات دوپا با قد ۱۷۵ سانتی متر و با وزن حدود ۶۵ کیلوگرم است. این ربات می تواند بارهای تا ۱۶ کیلوگرم را با یک جفت دست گیره مانند پنجه انسان حمل کند و به طور مستقل شارژ می شود تا از ۲۴ ساعت ۱۶ ساعت در خدمت بماند.

این ربات دارای مجموعه ای مشابه از پاهای سریع است که در سال ۲۰۲۲ رکورد جهانی گینس را برای سریعترین سرعت ۱۰۰ متر توسط یک ربات دوپا شکست. یک حالت زانو رو به بالا، سپس ساق های بلندی که به پشت در تنه امتداد می ‌یابند و یک مفصل مچ پا که به پدهای کوچک انگشت پا در تماس با زمین منتهی می ‌شود.

دیجیت می ‌تواند جلوی قفسه‌ها چمباتمه بزند تا جعبه‌ها را بدون اینکه زانوهایش به جلو برود، بگیرد، بنابراین می ‌تواند آنها را با کمترین نیاز به خم شدن به جلو بردارد. دیجیت مجهز به دید دوربین و LiDAR است.

به گفته سازندگان، می ‌توان این ربات را از طریق یک تبلت به سبک گیم‌پد کنترل کرده و با کارهای مختلف به‌ کدگذاری کرد. جالب اینجاست که در چند ماه گذشته، شرکت سازنده با استفاده از هوش مصنوعی این ربات را آزمایش کرده تا به طور موثر دیجیت را وادار کند تا خود را در پاسخ به دستورات کلامی زبان طبیعی، برنامه ریزی کند.

جالب است بدانید که در همین کارخانه شروع به فعالیت کرده و به جابجایی جعبه‌ها و اقلام در کارخانه خود مشغول خواهد شد. در مرحله بعد، این شرکت امیدوار است بتواند کامیون های بارگیری و تخلیه را نیز به این ربات بسپارد.

به گزارش سیناپرس، آغاز به کار چنین کارخانه هایی به انبوه شواهد فزاینده ای می افزاید که نشان می دهد نیروی کار در آستانه تغییر اساسی دیگری است. اکنون ده‌ها شرکت وجود دارند که تصمیم گرفته  و سرمایه ‌گذاران را متقاعد کرده ‌اند که ظهور ربات‌های کارگر انسان‌نما بسیار نزدیک است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: Agility Robotics

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا