افزایش امنیت داده ها با ایجاد مراکز تخصصی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌ های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: برای رفع مشکل امنیت داده مان باید چند مرکز تخصصی درایران ایجاد شود که وظیفه دریافت داده و پخش آن را برعهده بگیرند. این مراکز امنیت داده ها را تضمین می کنند. این راه حل و تکنولوژی اکنون در سطح دنیا وجود دارد و اصلا مساله پیچیده ای نیست.

رشاد حسینی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌ های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفتگو با سیناپرس گفت: در حال حاضر چندین شرکت ایرانی پیرامون بحث امنیت داده فعالیت شان را آغاز کرده اند. نهایتا برای اینکه مشکل امنیت داده مان حل شود باید چند مرکزتخصصی درایران ایجاد شود که وظیفه دریافت داده و پخش آن را برعهده بگیرند. این مراکز امنیت داده ها را تامین می کنند.

وی افزود: امنیت سطح دسترسی است. به عنوان مثال امنیت، سطوح اینترنت، حریم شخصی یا حریم خصوصی است. در امنیت باید هویت فرد فاش نشود. اکنون روش هایی پیرامون این قضیه وجود دارد. ایران نیز صاحب این تکنولوژی بوده و آن را توسعه داده است. چند شرکت نیز پیرامون این مساله فعالیت می کنند. یکی از شرکت ها قصد راه اندازی مرکزی دارد تا تبدیل به قطب شود. عملا داده ها در این مرکز قرار می گیرند و مراکز دیگر می توانند این داده ها را تحویل بگیرند. بدین گونه از نظر امنیتی مشکلی به وجود نمی آید. این راه حل و تکنولوژی اکنون در سطح دنیا وجود دارد. اصلا مساله پیچیده ای نیست.

وی به کاربردهای گوناگون هوش مصنوعی پرداخت و در این خصوص اظهارداشت: یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی احراز هویت افراد است. یکی از راه های احراز هویت نیز تشخیص هویت افراد از طریق اثر انگشت است. اکنون برخی از شرکت هایی ایرانی در این زمینه ورود پیدا کرده اند و دولت و سازمان های مختلف با استفاده از این سیستم به مردم خدمات رسانی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: احراز هویت به صورت آنلاین انجام می شود اما در پس و نهان این تکنولوژی فناوری هوش مصنوعی بکار گرفته شده که تشخیص می دهد چهره فرد جعلی یا حقیقی است. البته فناوری هوش مصنوعی در کنار تشخیص انسان می تواند کاربرد داشته باشد. به عنوان مثال اگر تغییر چهره افراد  به گونه ای باشد که انسان قادر به تشخیص هویت نباشد، تشخیص جعلی بودن چهره افراد برای هوش مصنوعی نیز سخت است؛ کاری که انسان نمی تواند انجام دهد، سیستم هم قادر به انجام آن نیست.

حسینی به سیناپرس گفت: هوش مصنوعی کمک می کند تشخیص انسان ها درست تر شود و میزان اطمینان بخشی را افزایش می دهد. امروزه بحث اطمینان در دنیا بسیار داغ است از اینرو باید دقت و اطمینان بخشی افزایش پیدا کند. یکی از بهترین راه ها این است که انسان نیز در این چرخه قرار بگیرد و با کمک هوش مصنوعی میزان اطمینان داده ها را افزایش دهد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌ های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری یادآورشد: همچنین از این فناوری می توان برای تشخیص هویت افراد در آزمون های سراسری مانند کنکوربهره گرفت. این فناوری به افراد ممتحن در تشخیص هویت افراد کمک می کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر سایر ارگان ها و سازمان ها مانند پلیس نیز برای کاهش میزان تخلفات شهری از هوش مصنوعی بهره گرفته اند.

وی در پایان اظهارداشت: همچنین از فناوری هوش مصنوعی می توان برای دریافت داده های زلزله نیز استفاده کرد. اکنون با بهره گیری از این فناوری، کار تحقیقاتی مشترک با دو مرکز ایران در زمینه ثبت داده های زلزله انجام داده ایم.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا