کاروانسرای صائین نیر ثبت جهانی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از ثبت کاروانسرای صائین شهرستان نیر همراه با ۵۳ کاروانسرای دیگر ایران در لیست آثار تاریخی و طبیعی فهرست جهانی یونسکو خبر داد.

به گزارش سیناپرس اردبیل، حسن محمدی ادیب، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اعلام این خبر گفت: پرونده «کاروانسراهای ایران» در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو تایید شده و به ثبت رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: این پرونده شامل ۵۴ کاروانسرا از ۲۴ استان ایران است که کاروانسرای سنگی شهرستان نیر نیز یکی از این کاروانسراهای به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: کاروانسراهای ایران بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است که سومین اثر استان اردبیل در این فهرست بعد از مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی و جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود.

محمدی ادیب با اشاره به اینکه کاروانسرای صائین پیش از این در سال ۱۳۶۲ به ثبت ملی رسیده بود، ادامه داد: کاروانسرای سنگی صائین یک بنای تاریخی مربوط به دوره صفوی است که در شهرستان نیر و در جاده قدیم نیر به سراب قرار دارد و اخیرا مرمت این بنا از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل به پایان رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا