علت مقاومت به Paxlovid در عفونت های پایدار

به گزارش سیناپرس همدان، Paxlovid هنوز یک درمان بسیار موثر برای اکثر افراد آلوده به SARS-CoV-2 است و این دارو از بسیاری از بستری شدن ها در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از کووید جلوگیری می کند.

اما برای میلیون‌ها نفر از افراد دچار نقص ایمنی که ممکن است عفونت‌شان برای ماه‌ها ادامه داشته باشد، این داروی ضد ویروسی می‌تواند اثر خود را با جهش ویروس از دست بدهد. اگرچه بیماران ممکن است در ابتدا کاهش بار ویروسی را تجربه کنند، اما با ایجاد این جهش‌ها، ویروس می‌تواند بدون مانع از اثر دارو در امان بمانند و خطر بیماری و حتی مرگ را به همراه داشته باشد.

مطالعه‌ای که نشان می‌دهد چگونه ویروس برای فرار از Paxlovid جهش می‌یابد، اکنون می‌تواند به شیمیدانان کمک کند داروهای بهتری طراحی کنند که در امان ماندن از آن برای SARS-CoV-2 دشوارتر است. این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کلمبیا و چندین دانشگاه در چین انجام شد، در Nature منتشر شد.

شو ایکتانی، استادیار علوم پزشکی در کالج پزشکان و جراحان واگلوس دانشگاه کلمبیا و مرکز تحقیقات ایدز آرون دایموند، می گوید: این نوع رویکرد به بهبود داروهای HIV کمک می کند و ما فکر می کنیم که این روش خوبی برای بهبود داروهای ضد ویروسی، بخصوص در برابر SARS-CoV-2 است. در حال حاضر، بیماران فقط سه گزینه دارویی ضد ویروسی دارند، nirmatrelvir (ماده فعال در Paxlovid)، رمدسیویر و مولنوپیراویر.

در این مطالعه، ایکتانی و همکارانش به این موضوع پرداختند که چگونه جهش‌ها به ویروس اجازه می‌دهد تا از nirmatrelvir فرار کند. تصاویر این دارو هنگام اتصال به هدف ویروسی خود، Mpro، نشان داد که جهش در محل اتصال بیشترین تأثیر را دارد و از اتصال دارو جلوگیری می کند.

همین جهش‌ها همچنین به ویروس کرونا اجازه می‌دهد تا از یک مهارکننده دیگر Mpro، انسیترلویر ژاپن، فرار کند، اما به میزان کمتری، که این واکنش سرنخ‌هایی را برای بهبود مهارکننده‌های Mpro ارائه می‌دهد.

ویروس‌های مقاوم به Paxlovid با این جهش‌ها در برخی از بیماران نقص ایمنی و برخی دیگر با عفونت‌های پایدار یافت شده است.

ایکتانی می‌گوید: خبر خوب این است که به نظر می‌رسد که ویروس در هنگام ایجاد مقاومت دچار تغییر در اندازه و ابعاد نسبتاً بزرگی می‌شود، بنابراین فکر می‌کنم اگر نتواند این مشکل را برای خودش حل کند، شاهد گسترش گسترده انواع مقاوم آن باشیم.

انواع SARS-CoV-2 مقاوم به Paxlovid  نیز بعید است که خارج از جمعیت دارای نقص ایمنی ایجاد شوند. ایکتانی می گوید: از آنجایی که در غیر این صورت افراد سالمی که Paxlovid مصرف می کنند به سرعت بر ویروس غلبه می کنند، فرصت جهش ویروس برای فرار از دارو در جمعیت عمومی کم است.

منبع: Nature 

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا