برنامه موفق تشخیص زودهنگام سرطان ریه در تایوان

به گزارش سیناپرس همدان، برنامه ملی تشخیص زودهنگام سرطان ریه تایوان 85 درصد موارد سرطان ریه را در فاز 0 یا فاز 1 شناسایی کرد و نشان داد که غربالگری سرطان ریه می‌تواند سرطان ریه را در مراحل اولیه تشخیص دهد تا به پزشکان امکان مداخله مؤثرتر را بدهد.

نتایج این برنامه توسط Pan-Chyr Yang، از بیمارستان ملی دانشگاه تایوان، در کنفرانس جهانی انجمن بین المللی مطالعه سرطان ریه 2023 در کنفرانس جهانی سرطان ریه در سنگاپور ارائه شد.

سرطان ریه همچنان عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان و تایوان است. برای مبارزه با سرطان ریه و بهبود میزان بقا، تایوان با معرفی “برنامه تشخیص زودهنگام سرطان ریه ملی تایوان” گامی اساسی برداشته است. هدف این برنامه تشخیص زودهنگام سرطان ریه از طریق غربالگری سرطان ریه توموگرافی کامپیوتری با دوز کم (LDCT) است که افراد دارای سابقه خانوادگی سرطان ریه و کسانی که سابقه مصرف سیگار زیاد دارند را هدف قرار می دهد.

تشخیص به موقع برای بهبود نتایج سرطان ریه بسیار مهم است و غربالگری سرطان ریه LDCT در کاهش میزان مرگ و میر به ویژه در میان افراد سیگاری شدید ثابت شده است. با این حال، معیارهای غربالگری موجود در ایالات متحده و کره جنوبی، واجد شرایط بودن را فقط برای افراد سیگاری شدید محدود می کند و بخش قابل توجهی از جمعیت را در معرض خطر قرار می دهد.

آزمایش غربالگری سرطان ریه تایوان برای افراد غیرسیگاری (TALENT) بینش های مهمی را ارائه کرد که سابقه خانوادگی سرطان ریه یک عامل خطر مهم برای ابتلا به سرطان ریه در تایوان است. با تکیه بر این دانش، تایوان برنامه ملی غربالگری سرطان ریه خود را در جولای 2022 راه اندازی کرد و دو جمعیت واجد شرایط را هدف قرار داد:

  1. افراد با سابقه خانوادگی سرطان ریه: به طور خاص، مردان بین 50 تا 74 سال و زنان بین 45 تا 74 سال که والدین، فرزندان یا خواهر و برادرشان به سرطان ریه مبتلا شده اند.
  2. افراد با سابقه استعمال دخانیات شدید: به طور خاص، افراد بین 50 تا 74 سال با سابقه مصرف 30 بسته سال یا بیشتر سیگار که مایل به ترک سیگار هستند یا در 15 سال گذشته آن را ترک کرده اند.

این برنامه از دستورالعمل اصلاح شده Lung-RADS کالج آمریکایی رادیولوژی (ACR) به عنوان دستورالعمل مدیریت ندول استفاده می کند و یک سیستم مدیریت مورد را برای اطمینان از پیگیری مناسب برای نتایج غربالگری مثبت ایجاد می کند. داده های جمع آوری شده شامل عوامل خطر، نتایج تفسیر تصویر و نتایج ارزیابی است که برای تسهیل تشخیص و درمان به موقع استفاده می شود.

به گفته مدیر کل، چائو چون وو، از اداره ارتقای سلامت تایوان، نتایج اولیه از ژوئیه 2022 تا ژوئن 2023، امیدوارکننده بوده است.

در مجموع 49508 نفر غربالگری شدند که 28617 نفر (58%) دارای سابقه خانوادگی سرطان ریه و 18970 (38%) سیگاری شدید بودند. از میان افرادی که غربالگری شدند، 4406 نفر نتیجه غربالگری مثبت دریافت کردند و 531 نفر در نهایت به سرطان ریه مبتلا شدند. میزان مثبت 9.2٪ و میزان تشخیص سرطان ریه 1.1٪ بود که 85٪ موارد سرطان ریه در مراحل اولیه (مرحله صفر و یک) تشخیص داده شدند.

دکتر یانگ گفت: برنامه ملی تشخیص زودهنگام سرطان ریه تایوان یک گام مهم رو به جلو در مبارزه با سرطان ریه است که امیدی برای نجات جان افراد از طریق تشخیص زودهنگام و بهبود نتایج درمانی ارائه می دهد.

منبع: International Association for the Study of Lung Cancer

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا