آیا هابیت ها توسط اجداد انسان مدرن منقرض شده اند؟

تیمی از پژوهشگران بین المللی به سرپرستی توماس سوتیکنا متخصص باستان شناسی و ریچارد روبرت ژئو کرونولوژیست دانشگاه وولونگونگ در بررسی های خود در غاری واقع در کشور اندونزی که در آن بقایای انسان های  موسوم به هومو فلورسینسیس Homo floresiensis  در سال 2003 میلادی کشف شده بود ، موفق به شناسائی دو دندان متعلق به انسان های مدرن شدند.

انسان  هومو فلورسینسیس عموما با نام هابیت یا انسان های کوتوله نیز شناخته می شوند. آزمایش های انجام شده در این رابطه نشان می دهد که این دندان ها متعلق به 46 هزار سال پیش بوده و این دوره زمانی مربوط به پیش از انقراض هابیت ها محسوب می شود. دندان های فوق از ابعاد مربوط به دندان هابیت ها بزرگتر بوده و شامل یک آسیاب کوچک فوقانی و یک دندان آسیاب بزرگ تحتانی است. اگرچه در گزارش های رسمی اعلام شده در این رابطه، دندان های فوق الذکر به انسان مدرن نسبت داده شده است اما گروهی از پژوهشگران با این موضوع مخالف بوده و در انتساب این دندان ها به انسان مدرن تردید دارند.

پیش از این شواهدی از حضور انسان های مدرن در این غار به دست آمده بود که شامل محوطه های روشن کردن آتش، مصرف صدف های آب شیرین و … بود که همگی از نظر زمانی مربوط به دوران بعد از انقراض هابیت ها هستند. گریس استرینگر ،عضو این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر موزه تاریخ طبیعی لندن در رابطه با موضوع فوق گفت:  ما هنوز به طور دقیق نمی توانیم نسبت به تقارن زمانی بین حضور انسان مدرن و هابیت ها اعلام نظر کنیم اما با توجه به شواهد جدید به دست آمده، این سوال برای بار دیگر مطرح می شود که آیا انسان مدرن عامل انقراض هابیت ها بوده است یا نه؟

پیش از این پژوهش های باستان شناسان در محوطه تاریخی ماتا منگا در جزیره فلورس اندونزی  منجر به کشف آثار مختلفی از زندگی و سکونت انسان مشهور به هومو فلورسینسیس یا هابیت شده بود.

این انسان ها متعلق به گونه ای از انسان های راست قامت یا هومو ارکتوس ها هستند که حدود 300 هزار سال در این منطقه زندگی کرده اند. هابیت ها قادر به تولید محصولات معدودی بوده و دارای حجم مغزی نسبتا کمی بودند. البته به گفته کارشناسان، این انسان ها قادر به تولید ابزارهای سنگی بودند و نمی توان آن ها را کودن و بی هوش فرض کرد. گونه انسانی موسوم به انسان هومو فلورسینسیس در بخش هایی از کشور اندونزی زندگی می کرده اند و قد آن ها حداکثر سه فوت (برابر با نود و یک سانتیمتر) بود. این موضوع سبب شده است تا از این گونه انسانی منقرض شده با عنوان هابیت ها یا انسان های کوتوله یاد شود.  آخرین شواهد از حضور این گونه انسانی در مناطق فوق الذکر، مربوط به بازه زمانی حدود 12 هزار سال پیش است.

منبع: archaeology