مدیرعامل یک شرکت‌دانش‌بنیان مطرح کرد:
توجه به حوزه لجستیک شرایط ویژه‌ اقتصادی را برای کشور رقم می زند

در سرتاسر دنیا حوزه لجستیک از حوزه‌های اثرگذار بر اقتصاد تلقی می‌شود. لجستیک یک حوزه میان رشته‌ای است که بر تمام ابعاد اقتصاد کشورها اعم از حمل‌و نقل جاده‌ای، تجارت بین‌المللی، انبارداری تاثیرگذار است، تاثیر این حوزه تا آنجاست که از نظر میزان اشتغالزایی و تأثیر بر صنایع دیگر نیز این بخش وضعیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش سیناپرس، با همه اینها، اما آن گونه که باید در کشور ما به این حوزه پرداخته نشده است. طبق نظر کارشناسان امر مهمترین معضلی که دراین بخش وجود دارد عدم شکل‌گیری لجستیک به عنوان یک صنعت در کشور است.

حوزه لجستیک می‌تواند به عنوان یک صنعت مستقل با بازیگران و نقش‌آفرینان و حوزه‌های تخصصی خود شرایط ویژه‌ای را برای اقتصاد کشور رقم بزند. ضمن اینکه، عدم توجه به پتانسیل‌های بخش خصوصی در این حوزه باعث شده بخش لجستیک در کشور در اختیار حوزه‌های تخصصی قرار نگیرد و شرکت‌های حمل‌و‌نقل به‌عنوان بخشی از چرخه و زنجیره مدیریت لجستیک عنان کار را در دست داشته‌باشند.

این در حالیست که با حضور بخش خصوصی در این حوزه، فضا برای حضور و رقابت کسب‌وکارهای نوآور و فناورپایه هم گسترده می‌شود. با توجه به اینکه در حوزه لجستیک استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور شاخصی در کشور در حال فعالیت هستند، قطعا با فضاسازی جهت حضور آنها در این حوزه، تاثیر بسزایی را در این بخش شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه لجستیک در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درخصوص فعالیت‌های این مجموعه، گفت: آپتایم یک نرم‌افزار مدیریت ناوگان بر پایه هوش مصنوعی است. هدفی که این محصول دنبال می‌کند این است که برنامه‌ریزی ارسال کالا برای مجموعه‌هایی که ارسال درون شهری و برون شهری دارند را بهینه کند.

محمدجواد اتابک تصریح کرد: این محصول با هدف بهینه‌سازی فرآیند پخش کالا، مسیربندی هوشمند و مدیریت ناوگان، نرم افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده شده و با ارائه نرم افزار برنامه‌ریزی پخش با بهره‌گیری از موتور پردازش هوش مصنوعی توانسته به بیش از 30 شرکت بزرگ و مطرح کشور در افزایش بهره‌وری و برنامه‌ریزی مدیریت ناوگان و همچنین کاهش هزینه‌های توزیع کالا تا 40 درصد ایفای نقش داشته باشد.

وی پیرامون نقش بخش خصوصی در این حوزه تصریح کرد: اتاق بازرگانی تهران شبکه‌ای از کسانی هستند که در حوزه حمل و نقل سررشته دارند و همچنین نگاه بین‌المللی نیز در این حوزه دارند، از این رو، ما در رویداد تیک‌آف از سلسله رویدادهای پیوند که توسط مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران برگزار شد، توانستیم به این شبکه دسترسی پیدا کنیم و راجع به موضوعات متنوعی در این حوزه ، تبادل نظر کرده و در صورت امکان اقدام به جذب سرمایه کنیم.

اتابک ادامه داد:در نهایت امیدوارم با اهمیت به جایگاه بخش خصوصی در این حوزه بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در اتاق بازرگانی بهره گرفته و بتوانیم پتانسیل‌هایمان را به نمایش بگذاریم.

گزارش:ندا جوادهراتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا