ارتباط استفاده از داروهای مسدود کننده کانال کلسیم و گلوکوم

به گزارش سیناپرس همدان، بر اساس مطالعه ای که در JAMA Ophthalmology منتشر شد، ارتباط نامطلوبی بین استفاده از مسدود کننده کانال کلسیم (CCB) و گلوکوم وجود دارد.

آلن کاستنر، دکتر، از مرکز خدمات سلامت ملی بیمارستان چشم مورفیلدز و دانشگاه کالج لندن، و همکارانش ارتباط بین استفاده سیستمیک CCB و گلوکوم و صفات مرتبط را در یک مطالعه مقطعی مبتنی بر جمعیت شامل شرکت کنندگان در Biobank انگلستان با داده های کامل برای تجزیه و تحلیل وضعیت گلوکوم، فشار داخل چشم (IOP) و ضخامت لایه داخلی شبکیه مشتق از توموگرافی انسجام نوری مورد بررسی قرار دادند. داده ها برای 427480 بزرگسال (سن متوسط، 58 سال)، از جمله 33،175 کاربر CCB (7.8 درصد) گنجانده شد.

محققان دریافتند که استفاده از CCBها، اما نه سایر عوامل ضد فشار خون، با افزایش احتمال ابتلا به گلوکوم پس از تعدیل عوامل کلیدی جمعیت شناختی، پزشکی، آنتروپومتریک و شیوه زندگی (نسبت شانس، 1.39) همراه بود. استفاده از CCB همچنین با نازک‌تر شدن سلول گانگلیون ماکولا، لایه پلکسی‌فرم داخلی و ضخامت لایه فیبر عصبی شبکیه ماکولا (به ترتیب -0.34 و -0.16 میکرومتر) همراه بود، اما روی IOP اثری نداشت.

نویسندگان می گویند: این مطالعه مقطعی حمایت بیشتری را از ارتباط نامطلوب بین استفاده از CCB و گلوکوم، علیرغم عدم ارتباط آشکار با IOP، اضافه می کند. این امر مستلزم تحقیقات بیشتر برای تعیین علت بودن این ارتباط و بررسی مکانیسم‌های بیولوژیکی بالقوه است.

منبع: JAMA Ophthalmology

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا