3 نکته برای مدیریت درد پس از جراحی

به گزارش سیناپرس همدان، وقتی کسی جراحی می‌کند، درد ممکن است در ذهن او باشد. یک متخصص در مدیریت درد پس از عمل جراحی سه نکته برای تحت کنترل نگه داشتن ایمن درد ارائه می دهد.

دکتر جونا استولبرگ، یکی از اعضای کمیته آموزش بیماران کالج جراحان آمریکا (ACS) و نایب رئیس تحقیقات بخش جراحی در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هیوستون، گفت: درد می تواند بهبودی را مهار کند، اما کنترل خوب درد می تواند تسریع کننده بهبودی بیمار باشد.

در حالی که درد برای اکثر افراد یا خفیف است یا ظرف چند روز پس از جراحی تسکین می یابد، برخی از بیماران درد طولانی مدتی دارند که ممکن است به درد مزمن تبدیل شود.

ابتدا، بیماران باید قبل از جراحی با ارائه تیم درمان خود درباره کنترل درد صحبت کنند.

 استولبرگ در بیانیه خبری ACS گفت: پیش از جراحی، صحبت با تیم مراقبتی خود به شما کمک می کند تا برنامه ای برای کنترل درد داشته باشید و درک کنید که پس از جراحی چقدر درد دارید. انجام این مکالمات از قبل می تواند در زمان و انتظار بهبودی که پس از جراحی دارید واقع نگر باشید و قطعا به ایمنی پس از جراحی کمک می کند.

استولبرگ توصیه می کند که این سوالات را از تیم درمانی خود بپرسید:

بعد از جراحی چقدر درد طول می کشد؟

چگونه باید آن درد را بعد از جراحی مدیریت کنم؟

اگر درد خیلی زیاد شد یا در انجام فعالیت های روزانه ام با مشکل مواجه شدم چه زمانی تماس بگیرم؟

دوم، داروها یا روش های درمانی خود را بشناسید.

برخی از راه‌های موثر برای کنترل درد که شامل مصرف مواد افیونی نمی‌شود، مصرف داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن است. اینها را می توان به طور جداگانه یا با هم مصرف کرد و نشان داده شده است که به اندازه مواد افیونی برای مدیریت درد موثر هستند.

استولبرگ افزود: اما این داروها نیز باید در موارد خاصی محدود شوند و فقط باید طبق تجویز مصرف شوند. برخی از اصول اولیه مانند گرما، یخ و کمی بالا تر نگه داشتن عضو جراحی شده (مثلا پا) از سطح بدن، یا درمان های مکمل مانند طب سوزنی و ماساژ نیز ممکن است به کاهش درد کمک کنند. ورزش و درمان های توانبخشی ممکن است همراه با کاردرمانی یا فیزیوتراپی انجام شود.

استولبرگ گفت: برخی از حرکات مجاز خواهند بود، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به محدود کردن داشته باشند تا زمان لازم برای بهبودی بدن شما فراهم شود. اینها مکالماتی هستند که می توانید قبل از جراحی با پزشک خود برای مدیریت درد خود داشته باشید.

در برخی موارد ممکن است داروهای مخدر مانند اکسی کدون و ترامادول برای درد شدید پس از جراحی تجویز شود. با این حال، اینها باید با احتیاط کامل استفاده شوند، به طور ایمن ذخیره شوند و پس از بهبودی به درستی دفع شوند.

استولبرگ گفت: داروهای اپیوئیدی واقعاً برای آن فرد خاص به منظور کنترل درد ناشی از آن جراحی خاص تجویز می شوند. همانطور که در مورد بحران مواد افیونی دیدیم، وقتی آن مواد افیونی برای هدف خاصی که توسط پزشک تجویز شده استفاده نمی شود، می تواند منجر به سوء استفاده و عواقب غم انگیزی شود.

سوم، مهم است که با جراح خود در مورد درد صحبت کنید.

توصیف درد می تواند فوق العاده چالش برانگیز باشد زیرا بسیار ذهنی است. استولبرگ توصیه می‌کند که با تیم مراقبت خود در مورد درد صحبت کنید، زیرا درد به عملکرد مربوط می‌شود، مثلاً به دلیل درد در نفس عمیق کشیدن مشکل دارید یا در بلند شدن از رختخواب یا راه رفتن مشکل دارید.

او گفت: این نوع درد می‌تواند درد شدید باشد و نشان می‌دهد که ممکن است لازم باشد درد شما را بهتر کنترل کنیم. اگر درد شما ثابت است اما می توانید نفس های عمیق بکشید و روز خود را ادامه دهید، ممکن است لازم باشد برای مدت کوتاهی پس از جراحی آن را تحمل کنید. این صحبتی است که باید با جراح خود داشته باشید.

استولبرگ سؤالات دیگری را پیشنهاد می‌کند که بیماران می‌توانند از تیم مراقبت بپرسند، از جمله اینکه چه کاری باید بعد از جراحی انجام دهند، آیا آنها می توانند منتظر بمانند تا نسخه ای از مواد افیونی-مسکن را تمام کنند تا بدانند آیا دوباره به آن نیاز دارند یا نه، بازگشت عملکرد اندام آنها تا چه حد و تا چه زمانی است و چه میزان درد آنها را محدود می کند.

اگر احساس می کنید که درد شما شدید شده است یا اگر تب بیش از 38 درجه دارید، ضربان قلب سریع در قفسه سینه یا گلو احساس می شود، حالت تهوع یا استفراغ دارید، همیشه به دنبال کمک باشید.

استولبرگ گفت: همه اینها نشانه هایی هستند که باید با مشاهده آن ها حتما با پزشک خود تماس بگیرید. ما در دهه گذشته چیزهای زیادی آموخته‌ایم و بسیاری از ارائه‌دهندگان کار بهتری را در بررسی مواردی مانند برنامه‌های نظارت بر نسخه قبل از تجویز مواد افیونی انجام می‌دهند. اما هر بیمار نیازهای درد منحصر به فردی دارد، برخی از بیماران به کمک بیشتری برای کنترل درد نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تحمل درد بالاتر یا احساس کمتری از درد پس از جراحی داشته باشند. آموزش به بیمار به عنوان یک مؤلفه مهم برای ایجاد یک محیط امن‌تر برای کنترل درد، ادامه دارد.

منبع: The U.S. Centers for Disease Control and Prevention

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا