افزایش قابل توجه تورم در روسیه

به نظر می رسد رفته رفته تحریم های سنگین کشورهای غربی و متحدین آن ها روی اقتصاد روسیه تاثیر گذاشته و این اثرات نامطلوب در حال عیان شدن هستند. در جدیدترین آمارهای رسمی دولت روسیه عنوان شده است تورم در ماه گذشته مجددا افزایش یافته و به بیشتر از ۵ درصد رسیده است.

به گزارش سیناپرس، روسیه پس از آغاز تهاجم گسترده نظامی به اوکراین با تحریم های سیاسی و اقتصادی متعددی از سوی آمریکا و سایر کشورهای غربی مواجه شده و به همین دلیل تلاش کرد با اخذ سیاست های خاصی بتواند این تحریم ها را بی اثر کند اما شواهد نشان می دهد، اقدامات فوق به طور کامل موثر نبوده و طبق گزارش سرویس ملی آمار روسیه، تورم سالانه در این کشور از 4.3 درصد در ماه ژوئیه به 5.15 درصد در ماه آگوست سال جاری افزایش یافت.

بر اساس این آمار ها همچنین مشخص می شود، قیمت محصولات برای مصرف کنندگان روس طی ماه های گذشته به طور ماهانه 0.28 درصد افزایش یافته است.

در این گزارش همچنین عنوان شده است اگرچه قیمت مواد غذایی  0.06% به طور موقت کاهش یافته  اما این روند در طول سال منفی بوده شاهد افزایش 3.58% سالانه  این گروه از کالا ها هستیم.به گزارش سیناپرس، در حوزه مواد غیر خوراکی اما قیمت ها ماهانه 1.14 درصد بیشتر شده و نسبت به آگوست گذشته 3.58 درصد افزایش قیمت داشته اند. قیمت خدمات نیز نسبت به ژوئیه 0.32 درصد کاهش یافت اما در آگوست امسال نسبت به سال گذشته 9.54 درصد افزایش یافت.

در این میان بیشترین تاثیر تورمی روی سفره خانوارها بوده و در گروه غذاها، از یکسو طی ماه گذشته قیمت کلم سفید 29.6 درصد، پیاز 27 درصد، سیب زمینی 23.1 درصد، هویج 20.4 درصد، گوجه فرنگی 17.5 درصد، چغندر 13.8 درصد و انگور 11.1 درصد کاهش یافته و به طور همزمان قیمت پرتقال 21٪، خیار – 4.2٪، موز – 3.6٪، سبزی تازه – 2.7٪، گلابی – 1.5٪، سیب – 1.3٪، میوه های خشک  0.6٪ و سیر  0.5٪ بیشتر شد.

به گزارش سیناپرس، در حوزه سوخت و حامل های انرژی قیمت گازوئیل 4.1 درصد افزایش یافته و  قیمت بنزین 2.5 درصد بیشتر و گاز طبیعی 1.8 درصد رشد داشت.گفتنی است، کانی های فلزی 4.6 درصد، جواهرات 3.5 درصد و یخچال های خانگی 2.6 درصد افزایش قیمت داشته اند.

مترجم:ندا جوادهراتی

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا