پرتاب موفقیت آمیز اولین ماموریت فرود بر ماه ژاپن

ژاپن پس از پرتاب اولین فرودگر ماه خود در ۶ سپتامبر گذشته بر فراز موشک H-IIA صنایع سنگین میتسوبیشی از مرکز فضایی تانگاشیما، دومین خوش شانسی خود را تجربه کرد زیرا پرتاب ماموریت فرود بر ماه این کشور با موفقیت انجام شد.

به گزارش سیناپرس، پرتاب امروز آغاز ماموریتی است که در صورت موفقیت آمیز بودن، ژاپن را به پنجمین کشوری تبدیل می کند که پس از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی، چین و هند با موفقیت روی ماه فرود می آید. اگرچه پرتاب به موقع و بدون مشکل انجام شد، اما فضای آرامی وجود نداشت زیرا پرتاب اولیه در ۲۸ آگوست (۶ شهریور) در آخرین لحظه به دلیل وزش بادهای بیش از حد در ارتفاعات بالا لغو شد.

این موشک پس از بلند شدن در زیر آسمان صاف، بر فراز اقیانوس آرام غربی به سمت شرق چرخید. در فاصله یک دقیقه و ۵۰ ثانیه، دو تقویت کننده موشک جامد از مرحله اول هسته جدا شدند که در حدود ۶ دقیقه و ۳۵ ثانیه خاموش و از هم جدا شد. در ۱۳ دقیقه و۲۶ ثانیه، مرحله دوم با درج مدار در ۱۴ دقیقه قطع شد. در ۴۷ دقیقه، این فضاپیما در ارتفاع مداری ۵۵۰ کیلومتری با شیب ۳۱ درجه نسبت به استوا قرار گرفت.

ماموریت کاوشگر هوشمند برای بررسی ماه (SLIM) با استانداردهای مدرن نسبتاً ساده است چراکه شامل یک فرودگر به اندازه یک ماشین لباسشویی و وزن تنها ۱۲۰ کیلوگرم و بدون پیشران است. این به این دلیل است که فضاپیمای رباتیک به عنوان یک نمایشگر فناوری طراحی شده است. به طور خاص، هدف آن نشان دادن این است که استفاده از فناوری بینایی ماشین برای مسیریابی با استفاده از دهانه‌های قبلاً نقشه ‌برداری شده برای فرود دقیق در فاصله ۱۰۰ متری هدف ممکن است.

فرودگر کاوشگر هوشمند همچنین دو ماه نورد کوچک با ساختار نسبتاً غیرعادی را حمل می کند. یکی از آنها، وسیله نقلیه سفر ماه 1 (LEV-1) است که نمی غلتد یا راه نمی رود، اما در حین جمع آوری داده ها در مورد دما و تابش، در سطح ماه می پرد. دومی ماشین ماهگردی ۲ (LEV-2 یا Sora-Q) است که با کمک شرکت اسباب بازی تامی ساخته شده است. وزن آن تنها ۲۵۰ گرم بوده و بررسی می کند که چگونه چنین دستگاه های کوچکی می توانند به اکتشاف ماه کمک کنند.

همراه با این کاوشگر هوشمند برای بررسی ماه، تلسکوپ فضایی پرتو ایکس (XRISM) نیز به ماه پرتاب شد. وظیفه آن پر کردن شکاف ناشی از تخریب غیرمنتظره ماموریت هیتومی در سال ۲۰۱۶ به دلیل یک خطای نرم افزاری است. از آنجایی که رصدخانه پرتو ایکس چاندرا و مأموریت XMM-نیوتن بیش از ۱۵ سال است که در حال اجرا هستند و سن زیادی دارند، ستاره شناسان با شکافی در باند پرتو ایکس نرم طیف مواجه شده اند. امید است که تلسکوپ فضایی پرتو ایکس جدید این شکاف را تا زمان پرتاب ماموریت ATHENA در سال ۲۰۳۵ پر کند.

به گزارش سیناپرس، این دو فضاپیما در حال حاضر به یکدیگر متصل شده ‌اند، اما به زودی از هم جدا شده و کاوشگر هوشمند برای بررسی ماه از موتورهای خود برای رسیدن به مسیر گذر ماه استفاده می ‌کند.

مترجم: سامیه خسروی زاده

منبع: newatlas

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا