کاشان، دومین قطب تولید فرش ماشینی جهان؛
صادرات فرش ماشینی ایران سالانه حدود 300 میلیون دلار است

رئیس سرای نوآوری فرش ماشینی با تاکید بر اینکه صادرات فرش ماشینی ایران سالانه حدود 300 میلیون دلار است، گفت: کاشان دومین قطب تولید فرش ماشینی جهان است. نرخ رشد صنعت فرش ماشینی کاشان نسبت به نرخ رشد جمعیت این شهر بسیار زیاد است به همین دلیل بیش از 5 الی 6 هزار نفر از شهرهای دیگر به کاشان مهاجرت می کنند.

به گزارش سیناپرس، دکتر منصور دیاری، رئیس سرای نوآوری فرش ماشینی در بازدید جمعی از خبرنگاران گروه علم و فناوری از این مرکز گفت: هم اکنون در ایران 945 کارخانه در حوزه فرش ماشینی وجود دارد. از این میزان 850 کارخانه در منطقه کاشان و آران و بیدگل مستقر است. کاشان دومین قطب تولید فرش ماشینی جهان پس از ترکیه است.

وی افزود: دانشگاه آزاد کاشان نزدیک به 40 سال سابقه فعالیت دارد. این دانشگاه بنابر نیاز منطقه از همان سال تاسیس رشته نساجی را ایجاد کرد. کاشان به علت داشتن کارخانه های تولید فرش ماشینی و فارغ التحصیلان و اعضای هیات علمی گروه مهندسی نساجی پتانسیل زیادی در حوزه تخصصی فرش ماشینی دارد. اهمیت این مهم باعث شد ما با همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد کاشان، آزمایشگاه تخصصی و لابراتور طراحی فرش ماشینی را تاسیس کنیم؛ در حال حاضر 22 دوره آموزشی طراحی فرش ماشینی برگزار کرده ایم. مرکز تحقیقات فرش ماشینی نیز اوایل دهه 90 راه اندازی شده است.

وی اظهارداشت: همچنین سال 98 همزمان با آغاز بحث سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی و بازدید دکتر دهقانی فیروزآبادی درخواست تاسیس سرای فرش ماشینی را دادیم. سرای نوآوری فرش ماشینی جزو نخستین سرای نوآوری ایران است که در دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شده است.

وی تصریح کرد: اکنون مجموعه های مرکز تحقیقات، لابراتور طراحی زیر چتر سرای نوآوری فرش ماشینی قرار دارند. در سرای نوآوری فرش بیشتر تمرکزمان به روی کارهای نوآوری، ایده پردازی و جذب ایده هاست. در مرکز تحقیقات، پروژه های برون دانشگاهی، کارهای تحقیقاتی، پایان نامه های کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی انجام می شود. همچنین  در سرای فرش ماشینی دو رویداد ملی فرش آپ را برگزار کرده ایم. هدف اصلی ما از برگزاری این رویداد، جذب ایده ها و استارتاپ های نو در صنعت فرش ماشینی است. آذرماه امسال نیز سومین دوره آن برگزار می شود.

دیاری گفت: همچنین با همکاری شرکت های صنعتی استان اصفهان، شتاب دهنده تخصصی فرش ماشینی ایجاد کرده ایم. اکنون زیرساخت های آن آماده شده است تا به هسته های حوزه فرش ماشینی خدمات رسانی شود. مجوز این شتاب دهنده را حدود یک سال و نیم پیش گرفته ایم اما از نظر فیزیکی چند ماهی از راه اندازی آن می گذرد.

رئیس سرای نوآوری فرش ماشینی بیان کرد: ساختمانی هم در مرکز شهر به مساحت 2 هزار متر مربع در 8 طبقه با حمایت معاونت  علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان در حال بازسازی است که حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اگر این ساختمان راه اندازی شود، مجموعه بسیار خوبی متشکل از مرکز رشد، شتاب دهنده تشکیل می شود و محل استقرار هسته ها خواهد شد.

وی گفت: صادرات فرش ماشینی ایران سالانه حدود 300 میلیون دلار است. این صنعت جزو شش تا هفت صنعت اول دنیاست. کمتر صنعتی را می توانیم پیدا کنیم که جزو شش صنعت اول دنیا باشد زیرا این بخش توسط بخش خصوصی اداره می شود.

وی خاطرنشان کرد: کاشان، آران و بیدگل بیش از 2 هزار کارخانه دارد. 850 کارخانه فرش ماشینی و حدود 40 الی 50 کارخانه وابسته به فرش ماشینی در این منطقه فعالیت می کنند. کارخانه های دیگری مانند گرانیت، مس، خودروسازی، فولاد، آرکوپال نیز در کاشان مستقر هستند. این صنایع به دلیل اینکه توسط بخش خصوصی اداره می شوند، مرتب در حال توسعه هستند. وجود 2 هزار کارخانه برای 500 هزار جمعیت این منطقه عدد بسیار بزرگی است. این منطقه از نظر صنعتی جزو 12 تا 13 استان کشور محسوب می شود. از 17 استان دیگر جایگاه بالاتری دارد.

به گفته وی، نرخ رشد صنعت فرش ماشینی نسبت به نرخ رشد جمعیت بسیار زیاد است به همین دلیل بیش از 5 الی 6 هزار نفر مهاجر از شهرهای دیگر داریم. کاشان پایین ترین نرخ بیکاری در ایران را دارد. نرخ بیکاری استان 4.5 و 5 درصدد است. بیشترین میزان بیکاری مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی است. هیچ کارگری بیست و چهار ساعت در کاشان بیکار نمی ماند.

وی در پایان گفت: هرچند فرش ماشینی ایران 80 درصد بازار دارد اما از نظر تامین ماشین وابسته به کشورهای دیگر هستیم. به عنوان مثال تامین برد الکترونیکی در شرایط تحریم سخت است و به قیمت گزافی به فروش می رسد. این امر باعث شد طی چند سال اخیر حرکت های خوبی در زمینه قطعه سازی انجام شود و با مهندسی معکوس قطعات با کیفیت در ایران ساخته شود.

ارایه 2 هزار خدمت آزمایشگاهی به صنایع

دکتر محمودیان، رئیس مرکز تحقیقات فرش ماشینی دانشگاه نیز در حاشیه این بازدید گفت: مرکز تحقیقات فرش ماشینی از سال 90 پایه گذاری شده است؛ با توجه به اینکه منطقه کاشان و آران و بیدگل بزرگترین قطب فرش ماشینی کشور است و دانشگاه آزاد کاشان نیز تنها دانشگاه منطقه است که رشته مهندسی نساجی دارد، احساس کردیم که باید یک مرکز تحقیقاتی مرتبط با فرش ماشینی در منطقه ایجاد شود از اینرو به علت داشتن پتانسیل خوب دانشگاه آزاد کاشان، اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، نیروی انسانی و آزمایشگاه های مجهز، این مرکز تحقیقات را پایه گذاری کردیم.

وی افزود: در مرکز فرش ماشینی در سه حوزه فعالیت می کنیم. یکی از این حوزه ها، حوزه تحقیقاتی است. در این حوزه پروژه های تحقیقاتی پیرامون رفع نیاز و مشکلات صنعت فرش ماشینی_ خط تولید، ماشین آلات، صادرات _ انجام می شود. این پروژه ها به صورت قرارداد طرح برون دانشگاهی و پایان نامه های کارشناس ارشد دانشجویان و همچنین به صورت پروژه های مشترک با ارگان های مختلف منعقد می شود.

وی یادآورشد: حوزه دیگری که فعالیت داریم، در ارتباط با برگزاری دوره ها و کارگاه های تخصصی فرش ماشینی است. این دوره ها به صورت وبینار و سمینار برگزار می شود. مخاطبان این دوره ها فعالان صنعت نساجی، دانشجویان و اساتید هستند. یکی از دوره ها، دوره طراحی فرش است که به صورت مستمر چندین سال برگزار می شود. اکنون بیست و دومین دوره آن در حال برگزاری است. این دوره بسیار مورد استقبال سازمان ها، صنایع، دانشجویان و علاقمندان و هنرمندان قرار گرفته است. هنرجویانی که در این دوره ثبت نام کرده اند، پس از اتمام دوره گواهی دریافت می کنند و خیلی سریع جذب بازار کارخانه ها می شوند.

محمودیان اظهارداشت: حوزه سوم در ارتباط با خدمات آزمایشگاهی است. آزمایشگاه همکار استاندارد در این مرکز استقرار دارد. آزمایشگاه های همکار استاندارد با اداره استاندارد همکاری می کند. این آزمایشگاه به صورت مستمر خدمات رسانی می کند. قراردادهای این آزمایشگاه نیز به صورت سه ساله است. اکنون نزدیک به 20 قرارداد 3 ساله با صنایع منعقد کرده ایم. در این حوزه نزدیک به 2 هزار خدمت آزمایشگاه به صنایع ارائه داده ایم. امیدواریم با این فعالیت هایی که در مرکز تحقیقات انجام می شود، قدمی در جهت ارتقای صنعت ماشینی برداریم.

ارایه استانداردهای اجباری

دکتر توانا، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کاشان نیز در مراسم بازدید خبرنگاران از سرای نوآوری فرش ماشینی گفت: در حال حاضر آزمایشگاه تخصصی فرش ماشینی و فیزیک نساجی در سه سطح به بخش صنعت و پژوهشگران خدمات آزمایشگاهی ارائه می کند. پایین ترین سطح خدمات مربوط به اداره استاندارد است. یک سری استاندارد اجباری برای فرش ماشینی وجود دارد. اکنون اداره استاندارد کاشان با شرکت بازرسی طرف قرار داد است که سر زده نمونه برداری انجام می دهد. ما برای این استانداردهای اجباری خدمات ارایه می دهیم.

این دکترای تکنولوژی نساجی افزود: استاندارد اجباری فرش ماشینی بیشتر مربوط به حقوق مصرف کننده فرش ماشینی است. موضوع ایمنی و بهداشتی در آن نقش کمرنگی دارد. چیزی که پشت فرش نوشته می شود جزو حقوق مصرف کننده به حساب می آید. عناوینی که پشت فرش نوشته شده باید با واقعیت تطبیق داده شود. ما برای تطبیق واقعیت با نوشته های فرش با اداره استاندارد همکاری می کنیم.

وی اظهارداشت: در سطح بالاتر، استاندارد تشویقی فرش ماشینی( مهر استاندارد) را داریم. اگر شرکتی قصد صادرات فرش خود را دارد باید در سطح بالاتر ویژگی های استاندارد را داشته باشد. ما این خدمت را نیز ارایه می دهیم. این بخش از خدمات محصول محور مرتبط با فرش ماشینی و مواد اولیه اش مانند نخ و آهارو رنگ است.

وی تصریح کرد: سطح  دیگر پژوهشی و اختلافات قضایی است. در این سطح اظهار نظر فنی به آزمایشگاه و کمیته فنی ارجاع داده می شود. در برخی از مسائل دستورالعمل استانداردی یا استاندارد ملی وجود ندارد از اینرو کمیته فنی برای انجام آزمایش و بررسی بحث فنی تشکیل می شود. در نهایت نظر کارشناسی ارائه خواهد شد. این مساله خارج از استاندارد ملی است و دستورالعمل برای آن وجود ندارد.

 توانا تاکید کرد: آزمایش ها باید بر اساس یک الزامات ساختاری در آزمایشگاه انجام شود. الزامات ساختاری دو سطح (همکار استاندارد یا استانی و ملی) دارد. در حقیقت نتایج آزمایشگاه به صورت بین المللی قابل ارایه است. آزمایشگاه تخصصی فیزیک نساجی و فرش ماشینی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان اکنون در نوبت اخذ ایزو 17025 است. هرگاه الزامات ایزو 17025  در یک آزمایشگاهی مستقر شد، استاندارد ملی می شود.

وی درباره فیزیک نساجی گفت: یک سری آزمایش های ما نیز مربوط به رطوبت، رسانایی، اصطحکاک و الکتریسته است این مباحث در شاخه مبحث فیزیک نساجی می گنجد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کاشان در مورد دستگاه ها و تجهیزات این آزمایشگاه اظهارداشت: یکی از دستگاه ها در ارتباط با فشار پذیری فرش ماشینی است. در آزمایشگاه بارگذاری استاتیکی فرش ماشینی، معادل فشاری که به فرش وارد می شود، فشار وارد می کنیم. مثلا فشار زیر پایه دکور و مبل شبیه سازی و ضخامت فرش تعیین می شود. دستگاه بارگذاری دینامیکی تقریبا شبیه ساز پا خور فرش است. فرش بیست و چهار ساعت تحت فشار 7 کیلوپاسکال  قرار می گیرد. سپس 24 ساعت استراحت می کند، پس از آن ضخامت فرش را بدست می آید.

وی خاطرنشان کرد: یک سری آزمایش نیز پیرامون ثبات فرش در مقابل نور، شست و شو با حلال های آلی و شامپو، مالیده شدن بر اثر لباس و رنگ پس دادن روی لباس های رنگ روشن انجام می دهیم که جزو دستورالعمل ویژگی های استاندارد ملی ایران است. استحکام ریشه فرش، داوم و ریزش آهار، کشش نخ و پارچه، پارگی نخ و سختی نخ نیز مورد آزمایش و اندازه گیری قرار می گیرند. همچنین آزمایشگاه الیاف را داریم که  فعلا جنبه آموزشی دارد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا