گلبول های قرمز باعث ایجاد محافظت در برابر آسیب قلبی می شوند

محققان دریافتند:گلبول‌های قرمز خون دارای توانایی ذاتی برای راه‌ اندازی مسیری هستند که از قلب در برابر آسیب در دوره‌های کم اکسیژن، مانند حمله قلبی محافظت می ‌کند. این تأثیر در افرادی که از رژیم غذایی سرشار از نیترات از جمله سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و آروگولا تغذیه می کردند، قوی تر بود.

به گزارش سیناپرس، گلبول‌های قرمز خون (RBC) اکسیژن را از ریه‌ها به سایر قسمت‌های بدن حمل کرده و دی اکسید کربن را به ریه‌ها که در آنجا دفع می ‌شود، باز می‌ گردانند. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده اند که گلبول های قرمز علاوه بر نقش خود به عنوان حامل اکسیژن، می توانند هیپوکسی یا سطوح پایین اکسیژن را احساس کنند و با تولید سیگنالی پاسخ دهند که باعث آزاد شدن اکسید نیتریک (NO) می شود، که باعث اتساع عروق یا گشاد شدن عروق می شود.  

اکسید نیتریک یک گشاد کننده طبیعی عروق است. تا حدودی بحث برانگیز تصور می شود که اعمال آن اثری ایجاد می کند که از قلب در برابر آسیب در هنگام هیپوکسی محافظت می کند. اکنون، محققان مؤسسه Karolinska در سوئد، مسیر سیگنالینگ گلبول‌های قرمز خون را بررسی کرده ‌اند تا مشخص کنند که آیا سلول‌ها توانایی ذاتی برای القای محافظت از قلب در زمانی که سطح اکسیژن کم است، دارند یا خیر.

ابتدا، محققان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا گلبول های قرمز در معرض هیپوکسی، یک واسطه محافظ قلبی آزاد می کنند یا خیر. به گزارش سیناپرس، با معرفی گلبول‌های قرمز موش‌هایی که در معرض سطوح اکسیژن طبیعی و پایین قرار داشتند به مدل‌های انفارکتوس میوکارد، محققان دریافتند که گلبول‌های قرمز هیپوکسیک به طور قابل ‌توجهی عملکرد قلب را بهبود ‌بخشیده و اندازه آسیب بافتی را کاهش می ‌دهد.

محققان با تعیین اینکه یک عامل محافظت کننده قلبی از گلبول های قرمز در طی هیپوکسی آزاد می شود، به تعیین ماهیت این ترکیب پرداختند. پژوهشگران می ‌دانستند که گلبول ‌های قرمز حاوی گوانیلات سیکلاز محلول (sGC) هستند که گوانوزین مونوفسفات حلقوی را تشکیل می ‌دهند، مولکول پیام‌ رسانی که بسیاری از مسیرهای بدن از جمله اتساع عروق را تعدیل می‌ کند.

جیانگینگ یانگ (Jiangning Yang) پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: نتایج تحقیقات نشان می ‌دهد که گلبول‌های قرمز خون در صورت کاهش سطح اکسیژن، محافظت در برابر آسیب به قلب را نشان می‌ دهند و اینکه چگونه می ‌توان این محافظت را با توصیه‌ های ساده غذایی افزایش داد. این موضوع ممکن است برای بیماران در معرض خطر سکته قلبی اهمیت زیادی داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، محققان قصد دارند داروهایی بسازند که مکانیسم سیگنال دهی محافظتی گلبول‌های قرمز را در طول هیپوکسی فعال کند. محققان در پایان اضافه کردند که ما باید دریابیم که سلول ‌های خون چگونه سیگنال محافظتی خود را به سلول ‌های عضله قلب منتقل می ‌کنند.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Journal of Clinical Investigation منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا