چین از سقف حداکثری مصرف بنزین عبور کرد

پذیرش بسیار سریع چین از خودروهای برقی، شرکت سینوپک این غول نفتی را مجبور کرده است تا تولیدات خود را تعدیل و اعلام کند که اوج تقاضای داخلی بنزین از میزان حداکثری عبور کرده اما همه چیز رو به کاهش است. چین برای بیش از ۲۰ سال بزرگترین بازار رشد محصولات نفتی پالایش شده بوده است.

به گزارش سیناپرس، طبق گفته ها، خریداران خودروهای جدید چینی اکنون خودروهای هیبریدی و برقی را با نرخ ۳۷٫۸ درصد انتخاب می کنند، عددی که از ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش چشمگیذی داشته است.

در حالی که کشورهای اسکاندیناوی مانند نروژ با ۸۷٫۸ درصد، ایسلند و سوئد هر کدام با ۵۶٫۱ درصد در سال ۲۰۲۲ پیشتاز جهان برای استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی هستند، چین تقریباً ۱۰ برابر بیشتر از مجموع این سه کشور خودروی برقی می فروشد و فضای بسیار بیشتری دارد.  

بنابراین، سینوپک بزرگترین شرکت نفتی چین، از این به بعد با کاهش تقاضا روبرو است. پیش ‌بینی ‌های قبلی نشان می داد که اوج تقاضا در چین در سال ۲۰۲۵ خواهد بود، اما ژو یان (Zhou Yan) از بخش خرده‌ فروشی سینوپک گفت:خودروهای الکتریکی در حال حاضر حدود ۱۵ میلیون تن از فروش محصولات نفتی چین را در سال ۲۰۲۳ کاهش داده ‌اند. این شرکت پیش ‌بینی می‌ کند که در سال ۲۰۲۴ و سال‌ های بعدی نیز شاهد کاهش تقاضا خواهیم بود.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، تقاضای چین بیش از ۷۰ درصد از رشد بازار جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است، بنابراین در حالی که فروش جهانی فرآورده های نفتی به بالاترین حد خود یعنی حدود ۱۰۲٫۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است جالب است بدانید که جذب سریع خودروهای برقی در چین بر پیش‌ بینی‌ های اوج تقاضای جهانی نفت تأثیر گذارده است.

به گزارش سیناپرس، آژانس بین ‌المللی انرژی پیش ‌بینی خود را در ژوئن منتشر کرده و تخمین زد که اوج مصرف جهانی نفت برای بخش حمل‌ و نقل در حدود سال ۲۰۲۶ خواهد بود، اما تقاضاهای زیاد از سوی بخش‌ های مختلف پتروشیمی و هوانوردی به حمایت از رشد کلی بازار ادامه خواهد داد.

بنابراین، اوج تقاضای جهانی نفت ممکن است زودتر از زمان پیش بینی شده اتفاق بیافتد و انتقال سریع و غیرمنتظره به وسایل نقلیه الکتریکی مانند آنچه در چین شاهد هستیم، این تاریخ را نزدیک‌تر می کند.

مترجم: سامیه خسروی زاده

منبع: newatlas

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا