مصرف این دارو به کاهش خطر سرطان منجر می شود

یافته های یک مطالعه جدید نشان داده است که مصرف استاتین های کاهش دهنده کلسترول با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو مرتبط است. محققان می ‌گویند:استاتین‌ها که معمولاً برای سلامت قلب تجویز می‌ شوند، می ‌توانند به عنوان عامل پیشگیری از سرطان در موارد بیماری التهابی روده استفاده شوند.

به گزارش سیناپرس، افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو (UC) شش برابر بیشتر در معرض ابتلا به نوعی سرطان روده بزرگ هستند که دلیل اصلی این امر التهاب است. التهاب مزمن به مواد ژنتیکی سلول های روده بزرگ آسیب رسانده و جهش هایی ایجاد می کند که ممکن است سرطانی شوند و احتمال عفونت های ویروسی و باکتریایی را افزایش می دهد که می تواند رشد سلول های سرطانی را تشویق کند.

اکنون، محققان موسسه کارولینسکا در سوئد بررسی کرده اند که آیا استاتین های کاهش دهنده کلسترول که یکی از رایج ترین داروهای تجویز شده برای سلامت قلب هستند، ممکن است از بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو از ابتلا به سرطان محافظت کند یا خیر.

بیماری کولیت در دسته بیماری های التهابی روده (IBD) قرار می گیرد که شامل بیماری کرون و بیماری التهابی روده طبقه بندی نشده (IBD-U) نیز می شود. در حالی که محققان قبلا دریافته بودند که استفاده از استاتین با خطر کمتر ابتلا به بیماری کرون مرتبط است، شواهد حاصل از مطالعات انسانی در مورد اثر محافظتی بالقوه استاتین ها بر سرطان روده بزرگ قطعی نبوده است.

محققان خاطرنشان کردند: اثر محافظتی استاتین‌ها به طور مستقیم با مدت زمانی که بیمار استاتین مصرف می‌ کرده، متناسب است و پس از درمان به مدت دو سال قابل مشاهده است. همچنین اثر محافظتی فقط در بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو از نظر آماری معنی دار بود.

جیانگ وی سان (Jiangwei Sun) پژوهشگر اصلی این مطالعه گفت: یافته های ما شواهد محکمی را ارائه می دهد که استاتین ها می توانند یک پیشگیری کننده موثر برای سرطان کولورکتال در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده باشند، اما قطعا مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

به گزارش سیناپرس، سان در پایان می‌ گوید: بررسی‌های بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا یک رابطه علّی وجود دارد، در ضمن باد مشخص شود استاتین‌ها در چه مرحله ‌ای از فرآیند پاتولوژیک باید تجویز شده، چه میزان دوز معقولی خواهد بود و برای اینکه درمان مفید باشد، چقدر زمان نیاز است.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی eClinical Medicine منتشر شده است.