حفر چاه ده کیلومتری توسط چین

کشور چین در حال اجرای یکی از عجیب ترین پروژه های تاریخ زمین شناسی بوده و مهندسان این کشور در مناطق شمال غربی چین در حال حفر چاهی به عمق ۱۰ هزار متر هستند.

به گزارش سیناپرس، وقتی صحبت از چاه های عمیق می شود ذهن ما به طور طبیعی به حداکثر اعماق چند صد متری می اندیشد و طبیعتا حفر چاه هایی با عمق بیشتر نیازمند تجهیزات و فناوری های بسیار پیشرفته و محاسبات دقیق و پیچیده است.

علی رغم این موضوع تیمی از پژوهشگران چینی در حال فعالیت در یک سکوی حفاری عجیب و منحصر به فرد هستند.  هدف اصلی آن ها ایجاد یک گمانه به عمق بیش از ۱۰ هزار متر در صحرای تاکلیماکان در حوضه تاریم، منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور در شمال غربی چین است.

عملیات حفاری این چاه ده کیلومتری با هدف مطالعات و  اکتشاف علمی در ۳۰ می سال جاری در حوزه تاریم آغاز شد. به گفته مهندسان مجری این پروژه، چاه فوق الذکر با عمق طراحی شده ۱۱ هزار و ۱۰۰  متری در قسمت داخلی صحرای تاکلیماکان، بزرگترین بیابان چین واقع شده است.

گفتنی است در طول فرآیند حفاری، تجهیزات شامل مته ها و لوله های مته با وزن بیش از ۲ هزار تن، به عمق زمین رفته و به بیش از ۱۰ لایه زیرین زمین نفوذ می کنند. حوضه تاریم به دلیل محیط خاص و موقعیت ویژه زمین شناسی و شرایط پیچیده زیرزمینی یکی از دشوارترین و در عین حال غنی ترین مناطق برای کشف لایه های زیرین زمین محسوب می شود.

به گزارش سیناپرس، تصاویر این گزارش مربوط به روز گذشته ۲۷ آگوست ۲۰۲۳ برابر با ۵ شهریور ۱۴۰۲ بوده و گفتنی است تا عصر دیروز تیم حفاری موفق به رسیدن به عمق ۶ هزار متری زمین شده اند.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا