دستیابی به عمر طولانی تر با رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و ماهی بوده و مدت هاست که با بهبود سلامت مرتبط است. اما اخیرا محققان کشف کرده اند که در واقع، داشتن یک سبک زندگی مدیترانه ای به طور کلی می تواند بلیطی برای داشتن یک زندگی طولانی تر و سالم تر باشد.

به گزارش سیناپرس، یک مطالعه جدید با استفاده از داده‌های ۱۱۰۷۹۹ نفر در بریتانیا، ویژگی‌هایی را در رژیم غذایی، معاشرت و استراحت افراد شناسایی کرده است که خطر مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش می ‌دهد.

تحقیقات جدید، از دانشگاهیان دانشگاه اتونوما مادرید در اسپانیا و دانشگاه هاروارد و دانشکده بهداشت عمومی چان، یکی از اولین مطالعاتی است که اثرات رژیم غذایی مدیترانه ای را بر جمعیتی خارج از یک کشور مدیترانه ای تجزیه و تحلیل کرده و جنبه های دیگر سبک زندگی مدیترانه ای از جمله سطوح استراحت و معاشرت را در خود گنجانده است.

مشخص شد افرادی که از نظر پیروی از شیوه زندگی مدیترانه ای رتبه بالاتری داشتند، در مقایسه با افرادی که عادات روزانه آنها کمتر بود، به طور متوسط ۲۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از همه علل و ۲۸ درصد کمتر در خطر مرگ و میر ناشی از سرطان قرار داشتند.

مرسدس سوتوس پریتو (Mercedes Sotos Prieto) پژوهشگر این مطالعات می ‌گوید: نتایج این مطالعه نشان می ‌دهد که این امکان برای جمعیت‌های غیر مدیترانه‌ ای وجود دارد که رژیم مدیترانه‌ ای را با استفاده از محصولات موجود محلی اتخاذ کنند و سبک زندگی مدیترانه ‌ای را در چارچوب فرهنگی خود بپذیرند چراکه ما شاهد انتقال پذیری سبک زندگی و تأثیرات مثبت آن بر سلامت هستیم.

محققان تاکید می‌ کنند که شیوه‌های زندگی باید از کشوری به کشور دیگر بر اساس آب و هوا، غذاهای محلی، آداب و رسوم و غیره سازگار شود، اما به نظر می ‌رسد که اصول مردمان مدیترانه اثرات تقویت ‌کننده سلامتی دارند.

جالب اینجاست که در واقع فعالیت بدنی، استراحت، عادات اجتماعی و خوش گذرانی بود که بیشترین تأثیر را بر خطر مرگ و میر داشت.

پریتو در ادامه توضیح می دهد: سبک زندگی مدیترانه ‌ای اصولی را پوشش می ‌دهد که از قبل می ‌دانیم برای ما مفید هستند که شامل فعال ماندن، خواب کافی، معاشرت با دوستان و محدود کردن مدت زمانی نشستن در مقابل تلویزیون یا تلفن همراه می شود.

به گزارش سیناپرس، محققان در مقاله منتشر شده خود می نویسند: رفتارهای قابل اصلاح مانند رژیم غذایی، فعالیت بدنی یا مصرف الکل نقش کلیدی در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر متعدد و مرگ های زودرس دارند.شرح کامل این تحقیق در آخرین شماره مجله تخصصی Mayo Clinic Proceedings منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا