سلول های ایمنی مرتبط با اضطراب، افسردگی و آلزایمر

به گزارش سیناپرس همدان، طبق یک مطالعه، سلول‌های T تنظیم‌کننده، نیروی کار سیستم ایمنی بدن، ممکن است خلق و خو را تثبیت کنند. جعبه فورکهد  P3 (Foxp3) یک فاکتور رونویسی است که تولید سلول های T تنظیمی (Tregs) را کنترل می کند.

Tregs تنظیم کننده های کلیدی سیستم ایمنی هستند. با این حال، تحقیقات قبلی همچنین نشان می دهد که Tregs می تواند بر خلق و خو تأثیر بگذارد. کاهش بیان Foxp3 با اختلالات افسردگی اساسی همراه است.

جولیو ماریا پسینتی و همکارانش نسلی از موش‌های آزمایشگاهی را آزمایش کردند که Tregs آنها می‌تواند به طور موقت در کارهای استانداردی که برای اندازه‌گیری افسردگی و اضطراب در جوندگان طراحی شده‌اند، کاهش یابد. موش‌های با تعداد سلول های Treg کمتر، بیشتر در تاریکی پنهان می‌شدند، کمتر حرکت می‌کردند و راحت‌تر از اقدامات حفظ بقای خود دست می‌کشیدند، این نشان می‌دهد که موش‌های فاقد Treg نسبت به موش‌های گروه کنترل، مضطرب‌تر و افسرده‌تر بودند. این یافته ها در مجله PNAS Nexus منتشر شده است.

این تغییرات عصبی رفتاری در موش‌های فاقد Treg پس از بازسازی سلول‌های بیان‌کننده Foxp3 معکوس شد و موش‌های بازسازی‌شده Treg نسبت به موش‌های فاقد Treg به گروه شاهد شبیه‌تر بودند. علاوه بر این، موش‌هایی که برای مدل‌سازی بیماری آلزایمر پرورش یافته‌اند، هنگامی که Tregs آن‌ها کاهش یافته بود، اختلالات شناختی نشان دادند.

نویسندگان معتقدند که تخلیه Treg باعث تکثیر سلول‌های ایمنی محیطی می‌شود، که برخی از آنها می‌توانند از سد خونی مغزی به مغز عبور کرده و باعث پاسخ‌های التهابی در هیپوکامپ شوند. به گفته نویسندگان، این فعال سازی گذرا ایمنی ذاتی در مغز می تواند باعث اضطراب، افسردگی یا زوال شناختی و نوعی از بیماری آلزایمر شود.

منبع: PNAS Nexus

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا