پژوهش ها نشان داد؛
ترتیب ابتلا به بیماری ها، امید به زندگی را شکل می دهد

بیش از ۲۵ درصد از بزرگسالان دو یا چند بیماری طولانی مدت دارند. این میزان برای افراد بالای ۶۵ سال به ۶۵ درصد و برای افراد بالای ۸۵ سال به ۸۲ درصد افزایش می یابد.

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید بررسی کرد که چگونه مجموعی از شرایط خاص سلامتی درازمدت از جمله روان‌پریشی، دیابت و نارسایی احتقانی قلب چه تأثیری می ‌تواند بر امید به زندگی داشته باشد.

ریانون اوون (Rhiannon Owen) استاد آمار دانشگاه سوانسی و پژوهشگر این مطالعات می گوید: ما توسعه این شرایط را در یک دوره ۲۰ ساله برای بیش از ۱٫۶ میلیون بزرگسال ۲۵ ساله و بالاتر تجزیه و تحلیل کردیم. با استفاده از مدل ‌های آماری، ترتیب و زمان ابتلا به روان ‌پریشی، دیابت و نارسایی احتقانی قلب را در بیماران هم‌سن، جنس و میزان محرومیت تأثیر آنها را بر امید به زندگی بررسی کردیم.

اوون توضیح می دهد: ما دریافتیم که ترتیب ابتلای افراد به این بیماری ها تأثیر مهمی بر امید به زندگی آنها دارد. افرادی که به دیابت، روان پریشی و نارسایی احتقانی قلب مبتلا شدند، به این ترتیب بیشترین کاهش امید به زندگی یعنی به طور متوسط حدود ۱۳ سال را داشتند.

افرادی که شرایط مشابهی را با ترتیب متفاوتی تجربه کردند کمتر تحت تأثیر قرار گرفتند. بنابراین، برای مثال، یک مرد ۵۰ ساله در منطقه ای با امکانات متوسط، بسته به ترتیب ابتلا به این سه بیماری، می تواند بیش از ۱۰ سال در امید به زندگی خود تفاوت داشته باشد.

اوون می افزاید: تحقیقات ما همچنین مشخص کرد افرادی که ابتدا دیابت، سپس روان پریشی و در نهایت نارسایی احتقانی قلب داشتند، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری طولانی مدت بعدی یا مرگ در طی پنج سال از آخرین تشخیص خود بودند.

او همچنین گفت: مطالعه ما همچنین نشان داد که نارسایی احتقانی قلب به خودی خود و در ترکیب با روان پریشی تأثیری مشابه بر امید به زندگی با بدترین ترکیب یعنی ابتلا به دیابت، روان پریشی و نارسایی احتقانی قلب دارد.

به گفته پژوهشگران این تحقیق می تواند برای اطلاع رسانی به بیماران، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و تصمیم گیرندگان در مورد شناسایی مناسب بیماری ها و مدیریت مراقبت از بیمار مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سیناپرس، اوون در پایان می افزابد: تحقیقات ما همچنین با بررسی عواملی که ممکن است خطر ابتلا به بیماری را در فرد افزایش دهد و همچنین شناسایی فرصت‌های بالقوه برای غربالگری بیماری و مداخله زود هنگام، به حمایت از ارائه مراقبت‌ های بهداشتی کمک می‌ کند.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا