سهم تاثیر فعالیت بدنی و رژیم غذایی در کاهش مرگ ناشی از بیماریهای قلبی عروقی

یک مطالعه اخیر نشان می دهد که رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب توام یا هر کدام به تنهایی می توانند خطر مرگ و میر ناشی از هر علتی را کاهش دهند. این در صورتیست که رژیم غذایی سالم و بدون فعالیت بدنی، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی-عروقی را کاهش نمی دهد.

به گزارش سینا پرس فارس، یک تیم پژوهشی از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، مرگ و میر ناشی از همه علل و بیماری های قلبی عروقی Cardiovascular disease (CVDs) در افراد با چهار نوع شیوه زندگی “داشتن تنها فعالیت بدنی” یا “رعایت تنها رژیم غذایی سالم” یا برخوردار از هر دو شیوه در مقایسه با افرادی که هیچ یک از این رفتارهای سالم را نداشتند در مطالعه کوهورت گلستان شهر گنبد مورد بررسی قرار دادند.  

اسماء کاظمی دکترای علوم تغذیه و یکی از مجریان این مطالعه، با اشاره به اینکه بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند، اظهار داشت: علاوه بر سن و زمینه ژنتیکی، مهم ترین عوامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی، رژیم غذایی ناسالم و عدم تحرک بدنی است. از این رو، ارتباط بین مرگ ناشی از تمام علل و بیماری های قلبی عروقی در چهار نوع شیوه زندگی حاصل از ترکیب فعالیت فیزیکی کم/زیاد و رژیم غذایی سالم/ناسالم در افراد شرکت کننده در کوهورت گلستان مورد مطالعه قرار گرفت.

به گفته وی؛ در این مطالعه 41000 شرکت‌کننده با سن بالای 40 سال از استان گلستان شهر گنبد طی چهارده سال با چهار سبک زندگی رژیم غذایی سالم و فعال، رژیم غذایی سالم اما غیرفعال، رژیم غذایی ناسالم اما فعال و رژیم غذایی ناسالم و غیرفعال مورد مقایسه قرار گرفتند. 

این دکترای علوم تغذیه اظهار داشت: در حالی که ارتباط معنی‌داری بین رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مطلوب، یا هر کدام به تنهایی، با کاهش خطر مرگ به هر علتی وجود داشت، اما هیچ رابطه ای بین رژیم غذایی سالم  به تنهایی و بدون فعالیت بدنی و کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی-عروقی وجود نداشت.

بنابراین گزارش، افرادی که از رژیم غذایی سالمی پیروی می کنند اما فعالیت فیزیکی کافی ندارند خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی در آنها با افرادی که نه رژیم سالمی دارند و نه فعالیت کافی دارند تفاوت معناداری ندارد. اما برعکس افرادی که فعالیت فیزیکی بالایی دارند علی رغم رژیم ناسالم خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی در آنها در مقایسه با افرادی که نه رژیم سالمی دارند و نه فعالیت کافی دارند کمتر است.

شرح کامل این تحقیق در International of Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activities منتشر شده است.

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا