ایجاد هاب انتقال فناوری و محصولات شرکت‌های دانش بنیان در قزاقستان

پارک علم و فناوری گلستان برای ایجاد هاب انتقال فناوری و محصولات شرکت های دانش بنیان در قزاقستان با پارک علم و فناوری آلماتی و دانشگاه الفارابی مذاکرات اولیه ای انجام داده است و به زودی دفتر پارک علم و فناوری گلستان در آلماتی قزاقستان افتتاح می شود.

دکتر مهدی غفاری، عضو هيات علمي دانشگاه گلستان، رئیس سابق پارک علم و فناوری گلستان در گفتگو با خبرگزاری خبرنگار سیناپرس گفت: طی یک سال گذشته که سال اقتصاد دانش بنیان نامگذاری شده بود، تا اکنون رشد 44 درصدی در تعداد شرکت های دانش بنیان داشته ایم که از میانگین رشد کشور بالاتر است. حدود 100 میلیارد تومان نیز طی یکسال گذشته از محل تبصره 18 به شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری گلستان تسهیلات پرداخت کرده ایم. این میزان تسهیلات حدود 170 درصد بود که سهم استان را پوشش دادیم و از منابع سایر استان ها نیز توانستیم استفاده کنیم.

این دکتری تخصصی پلیمر پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران افزود: با اختصاص این تسهیلات تحولات خوبی در استان گلستان از منظر ایجاد کارخانه نوآوری  اتفاق افتاد. هاب انتقال فناوری شرکت های دانش بنیان به قزاقستان نیز سال گذشته به پارک علم و فناوری گلستان واگذار شد. ایجاد سایت تولید محصولات دانش بنیان نیز از دیگر برنامه هایی است که اکنون در استان گلستان پیگیری می شود. با ایجاد زمین مناسب برای راه اندازی این سایت قفل ده ساله این موضوع باز می شود. استانداری گلستان این موضوع را پیگیری می کند.

وی به عمده محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور پارک علم و فناوری گلستان اشاره کرد و در این زمینه اظهارداشت: استان گلستان در حوزه های داروهای نوترکیب و داروهای گیاهی و تجهیزات پزشکی قطب است. اکنون شرکت های دانش بنیان زیادی در این حوزه ها فعالیت دارند. تعداد زیادی از شرکت های دانش بنیانی نیز در حوزه هایی مانند آی تی، تجهیزات الکترونیک و کشاورزی وجود دارد.

غفاری به سیناپرس گفت: برخی از محصولات شرکت های دارویی این پارک در حوزه درمان، داروهای سرطانی تولید می کنند که کشور را از واردات محصولات خارجی بی نیاز کرده است. یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات ضدعفونی بیمارستانی نیز در استان گلستان واقع شده است. این شرکت سهم قابل توجهی در تهیه مواد ضدعفونی هنگام شیوع ویروس کرونا داشت؛ 50 درصد از نیاز کشور را این شرکت تامین می کرد. برخی از شرکت های دانش بنیان این مجموعه در حوزه های مربوط به کشاورزی نیز توانسته اند با تولید بذر و درختان خاص نیاز کشور را رفع و از واردات محصولات خارجی جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد: سال گذشته پارک علم و فناوری گلستان به جهت تعهد اشتغال در سطح استان رتبه نخست در بین اداره ها را داشت. در دو سال گذشته، هر سال حدود 400 نفر اشتغال مستقیم در پارک ایجاد کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: این پارک مراکز متعددی در گرگان و شهرستان گنبد مرکزی دارد. سال گذشته در شهرستان بندر ترکمن، گالیکش و علی آباد مراکزی راه اندازی کردیم. امیدواریم در سایر شهرستان های دیگر هم این مراکز دایر شود. همچنین این پارک برنامه های جامعی در ارتباط با حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی و  آماده کردن استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان برای جذب سرمایه در حال پیگیری دارد.

غفاری درباره هاب انتقال فناوری و محصولات شرکت های دانش بنیان با قزاقستان نیز گفت: در حال حاضر پارک علم و فناوری گلستان برای ایجاد این هاب با پارک علم و فناوری آلماتی و دانشگاه الفارابی مذاکرات اولیه اش را انجام داده است و به زودی دفتر پارک علم و فناوری گلستان در آلماتی قزاقستان افتتاح خواهد شد.

گفتگو: بیتا اکبری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا