“هنر و رسانه” ابزاری مؤثر در ارتباط و تعامل با نسل جدید

دوره آموزشی “کلاسینما” ترکیبی از فضاسازی کلاس و سینما با هدف بهبود آموزش، یادگیری و به ویژه ایجاد ارتباط و تعامل سازنده با کودکان و نوجوانان جهت مربیان و والدین با همکاری مرکز تربیت تفریحی طوبی در شعبه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی استان فارس برگزار می شود.

عبدالله غفاری دکترای علوم استراتژیک و مدرس دوره آموزشی کلاسینما امروز 28 مردادماه با اشاره به اینکه دوره مذکور ترکیبی از فضاسازی کلاس و سینما است، در گفتگو با سینا پرس فارس گفت: در این دوره های آموزشی کلاسینما بنا است تا آموزش را با حوزه حس مخاطبان درگیر نماییم؛ چرا که اطلاعات به دست آمده از حواس مختلف می تواند به مفهومی معنادار تبدیل شود.

غفاری با یادآوری اینکه نسل جدید با آموزش های خشک و تئوریک به سختی ارتباط برقرار میکند تصریح کرد: یادگیری زمانی رخ می‌دهد که ذهن بتواند اطلاعات دریافتی از تمام حواس را جمع‌آوری کند و با آن‌چه پیش از این، تجربه کرده است مقایسه نموده و ارتباط برقرار کند. هرچه حس‌های درگیر در رویارویی با رخ‌دادها بیش‌تر باشند، دریافت ذهن از آن‌ها معنادارتر و مفیدتر است. پس انتظار می رود همانگونه که یادگیرنده، مسئله را حس و لمس می کند به همان نحو آموزش را یاد بگیرد و بالعکس.  

غفاری در ادامه افزود: سینما جامع هنرهای هفتگانه و هنر عرصه حس است. لذا بکارگیری سینما در کلاس به این جهت است که همه ما خواسته و ناخواسته در زندگی درگیر این هنر می شویم اما این لزوما بدان معنا نیست که بخواهیم با سینما صرفاً کار کنیم؛ بلکه هر آنچه از حوزه های ملموسی در عرصه زندگی وجود دارد که در سینما نیز رگه هایی از آن می بینیم مقصود است، مثل حسی که از موسیقی، صحنه، فضاسازی، دیالوگ و گفتگو و حتی شخصیت ها یا آدمها به ما وارد می شود. این دوره، از کلاس و سینما و ترکیبی از آموزش و حوزه لمس و حس انسان است که به طور ویژه از هنر و رسانه در ترکیب با کلاس استفاده می نماید.

وی “چگونگی فضاسازی”، “برقراری ارتباط” و در نهایت “نحوه انتقال اطلاعات از طریق ابزارهای حسی مثل هنر و رسانه به مخاطبان” را از اهداف برگزاری دوره آموزشی کلاسینما و بهره گیری از سینما به عنوان هنری که امروزه به غایت قدرتمند است، عنوان و تصریح کرد: از آنجا که برقراری ارتباط موثر با کودکان و نوجوانان و ایجاد فضایی مناسب برای بیان آن‌چه در ذهن و قلب آنها وجود دارد از یک سو و اجتناب از هرگونه مشاجره و گوش سپردن به سخنان کودکان، اساسی‌ترین علل اعتماد آنها به پدر، مادر یا مربیان است؛ در این دوره آموزشی، اولیا و مربیان می‌توانند با محور قرار دادن اصول مهم و کلیدی علاوه بر برقراری ارتباط سازنده و موثر با فرزندان خود، محیط زندگی آنان را با امنیت و آرامش همراه سازند. آنان در چنین محیطی قادر خواهند بود اعمال و رفتار کودکان و نوجوانان را بر اساس شیوه‌های درست مورد مطالعه قرار داده، رفتارهای خوب را تقویت و رفتارهای نامناسب را اصلاح کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: در این دوره به والدین و مربیان آموزش داده می شود که چگونه با ابزار فیلم، انیمیشن، موسیقی و غیره با کودکان و نوجوانان خود در سنین و شرایط مختلف ارتباط برقرار کنند و مفاهیم درست را به خوبی منتقل نمایند.

غفاری در پایان با بیان اینکه نحوه تربیت و پرورش نوجوانان از دوران کودکی، در کسب مهارت های مواجهه با این دوران بسیار تاثیر گذار است، خاطر نشان کرد: از طرفی محیط خانواده و مدرسه نیز می تواند بستر رشد روحی و عقلی نوجوان را فراهم کند؛ یا موجب سرخوردگی او شود. لذا، نحوه برقراری ارتباط با کودکان و نوجوانان در موفقیت و پیشرفت آنان بسیار حایز اهمیت است و می تواند نقش تعیین کننده ای در آینده آنان داشته باشد.

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا