تلاش محققان برای بازیافت صحیح و مفید ضایعات
تایرهای ضایعاتی به کمک صنعت ساختمانی می آیند

امروزه با توجه به روند رو به رشد ورود انواع ضایعات صنعتی و خانگی به محیط زیست و آلوده شدن این منبع مهم طبیعی، تحقیقات متعددی در جهت یافتن راه های بازیافت چنین ضایعاتی در جریان است. در همین زمینه، محققان کشورمان به بررسی ترکیب خرده لاستیک و پودر شیشه با بتن و مقاوم تر کردن آن از این طریق پرداخته اند.

به گزارش سیناپرس، انباشت حجم وسیعی از مواد ضایعاتی مانند لاستیک تایرهای فرسوده و شیشه که در طبیعت تجزیه نمی شوند، نگرانی های جدی از نظر محیط زیست در سطح جهان ایجاد کرده است. با توجه به رشد سریع جمعیت و توسعه حمل و نقل، تولید تایرهای وسایل نقلیه به طور تصاعدی افزایش یافته و متعاقب آن، تعداد تایرهای فرسوده ضایعاتی نیز افزایش می یابد.

دفن تایرهای ضایعاتی به علت دارا بودن ترکیبات سمی، می تواند عامل تهدیدهای اکولوژیکی مختلف باشد. همچنین سوزاندن آن ها، باعث تصاعد گازهای سمی می گردد. بر این اساس، بازیافت این مواد از هر لحاظ مفید است و باید در برنامه های مدیریتی قرار گیرد.

یکی از راهکارهای بازیافت لاستیک تایرهای ضایعاتی به گفته متخصصان، استفاده از آن در تولید بتن است. بتن پر مصرف ترین ماده در صنعت ساختمان سازی بوده و حجم زیادی از منابع طبیعی را مصرف می نماید. می توان از لاستیک ضایعاتی به عنوان جایگزین سنگدانه های طبیعی و یا سیمان استفاده کرد..

استفاده از خرده لاستیک های ضایعاتی به عنوان جایگزین سنگدانه طبیعی می تواند علاوه بر کمک به پاکسازی محیط زیست، باعث کاهش بهره برداری از منابع طبیعی نظیر معادن شن و ماسه و همچنین خطرات زیست محیطی ناشی از برداشت آن ها شود. در سال های اخیر تحقیقاتی در زمینه تاثیر استفاده از ذرات لاستیک ضایعاتی به عنوان جایگزین بخشی از سنگدانه طبیعی بر رفتار و خواص مکانیکی بتن انجام پذیرفته است. اما ادامه این تحقیقات هنوز لازم به نظر می رسد.

در همین راستا، پژوهشگرانی از دانشگاه گرمسار و دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن مطالعه ای را انجام داده اند که در آن، رفتار حرارتی بتن هایی که در تهیه آن ها از لاستیک بازیافتی و پودر شیشه به عنوان بخشی از ریزدانه و سیمان استفاده شده، مورد بررسی قرار گرفته است.

آن ها برای تعیین میزان تاثیر اندازه ذرات لاستیک بر کارایی و مشخصات مکانیکی، پیش و پس از اعمال حرارت، از دو اندازه متفاوت ذرات لاستیک 0.15 تا 1 و 3 تا 5 میلی متر و همچنین درصد های مختلف پودر شیشه استفاده نمودند.

نتایج بررسی های انجام شده در این تحقیق نشان داد:اختلاط 5 درصد لاستیک و 10 درصد پودر شیشه در بتن، و همچنین اندازه 3 تا 5 میلی متر ذرات لاستیک، بهترین نتایج را از نظر مقاومت‌های فشاری و کششی، ایجاد می نماید.

در این باره، مسعود ضیایی، محقق دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه گرمسار و همکارانش می گویند: پس از اعمال حرارت 600 درجه سانتی گراد، افت وزن مشاهده شد، ولی بتن های دارای لاستیک و پودر شیشه افت کمتری را نشان دادند که علت آن جایگزینی پودر شیشه به جای سیمان بود و هر چه این جایگزینی بیشتر شد، افت کمتر بود. همچنین وجود لاستیک در قطعات 3-5 میلی متر، افت کمتری را در وزن بتن به همراه داشت.

آن ها می افزایند: افزایش میزان جایگزینی و اندازه ذره برای لاستیک و همچنین افزایش میزان جایگزینی پودر شیشه، عموما باعث افزایش نسبت مقاومت کششی به مقاومت فشاری شد و این نشان دهنده این است که وجود لاستیک و پودر شیشه باعث عملکرد بهتر بتن در کشش نسبت به فشار وارده می شود.

این نتایج در کنار سایر پژوهش های مشابه، نشان از آن دارند که می توان با به کارگیری قطعات خردشده لاستیک و همچنین شیشه پودرشده در تهیه بتن های ساختمانی، ضمن بالاتر بردن کیفیت بتن، از آلوده شدن بیشتر محیط زیست توسط پسماند مواد ذکرشده جلوگیری نمود.

به گزارش سیناپرس، این یافته های فنی در یک ماهنامه علمی پژوهشی از نشریات دانشگاه صنعتی امیرکبیر به نام ماهنامه مهندسی عمران امیرکبیر منتشر شده اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا