در یک پژوهش بررسی شد؛
راهکار شناسایی پهپادها در صحنه نبردهای آینده چیست؟

گستره عملیاتی پهپادها و افزایش روزافزون استفاده از آن ها در امور مختلف، لزوم انجام تحقیقات بیشتر و بهبود کارایی آن ها را بیش از پیش نشان می دهد. محققان کشور در این خصوص، تحقیقی را انجام داده و توصیه هایی را ارائه داده اند.

به گزارش سیناپرس،در رویکردهای جدید نظامی، اثرات تعیین کننده قدرت هوایی تا جایی تقویت شده است که ساختار تفکر بسیاری از صاحب نظران را پیرامون جنگ های آینده تحت تاثیر قرار داده است. به گونه ای که تصور می شود با این موضوع می توان بسیاری از توسعه ها را در فناوری های تسلیحاتی شکل داد. چنین تصوری با این استدلال تقویت می شود که به صورت ناگهانی و تحت شرایط غافلگیری ظهور می یابند، به گونه ای که امروز یکی از اصول مهم دکترین نبردهای هوایی در اولین کشور قدرتمند جهان، آمریکا، تفوق هوا – فضایی است. در حال حاضر پهپادها با طیف متنوعی از ماموریت ها در ارتش های جهان به کارگیری می شوند.

در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز به گفته متخصصان با توجه به محاسن به کارگیری پهپادها، بهره برداری از این سامانه ها در ماموریت های تصریحی همچون شناسایی، هدف، مراقبت هوایی، ارتباطی، جنگ الکترونیک، آموزشی، رزمی، پشتیبانی، انتحاری، هواشناسی و فریب مورد نظر است. در حال حاضر ارتش های پیشرفته و قدرتمند جهان، اهمیت و جایگاه ویژه ای در راهبردهای تهاجمی و دفاعی خود برای این سامانه ها قائل هستند.

نیروهای مسلح کشور ما نیز با درک عمیق کارآیی و نقش موثر هواپیماهای بدون سرنشین از اواخر دوران هشت ساله دفاع مقدس تاکنون با تکیه بر فناوری بومی و صنعت دفاعی کشور اقدام به ساخت و بهره برداری از این سامانه ها و توسعه آن کرده اند،اما تاکنون در این حوزه فاقد سند راهبردی مشخص و مدونی بوده ایم.

به گزارش سیناپرس، در پژوهشی که با تمرکز بر این حوزه توسط دانشگاه امام حسین(ع) انجام شده است، محققان، راهکارهای ارتقاء مراقبت و شناسایی پهپادها در صحنه نبردهای آینده را مورد بحث و بررسی قرار داده اند.

در این تحقیق، پرسش اصلی با عنوان «راهکارهای ارتقاء مراقبت و شناسایی پهپادها در صحنه نبردهای آینده کدامند؟» با کمک نرم افزارهای آماری مورد تحلیل قرار گرفته است.

نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد: استفاده از شبکه سازی عملیات پهپادها و امکان اجرای عملیات شبکه محور و در نتیجه تمرکز پرواز پهپادها در نقاط فعالیت دشمن و کشف به موقع در هر ساعتی از شبانه روز، مهم ترین راهکار برای ارتقاء مراقبت و شناسایی پهپادها در نبردهای آینده است.

به گفته مجتبی قمری زاده، پژوهشگر دانشگاه امام حسین(ع) و دیگر همکارش در این تحقیق، همچنین استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین با مداومت بالا، دارای لینک مخابراتی ایمن و پایدار در سقف ارتفاع پروازی مختلف و در مناطق پروازی متفاوت جهت گشت زنی و جستجوی اهداف مورد نظر، مهم ترین راهکار برای حصول مطلوب فرایند مراقبت هوایی پهپادهای شناسایی رزمی در نبردهای آینده است.

آن ها بر اساس نتایج این تحقیق، پیشنهاداتی را به دست اندرکاران و صنایع ساخت پهپاد در راستای بهبود این جنگ افزارهای نوین به شرح زیر ارائه داده اند: 1) بالابردن سرعت عملیاتی پهپادها، 2) ساخت پهپادهای چند منظوره دارای قابلیت های جنگ الکترونیک، رهگیری، تهاجمی، مدوامت پروازی بالا، رادار گریزی، دارای لینک های طیف گسترده مخابراتی ایمن و مقاوم به جنگ الکترونیک، دارای سامانه ناوبری چند گانه، دارای پنهان کاری صوتی و حرارتی، استفاده از موتورهای توربو پراپ پر قدرت و کم مصرف جهت اوجگیری در ارتفاعات پروازی مختلف، 3) استفاده از پوشش ها و مواد جاذب راداری در بدنه پهپاد، 4) استفاده از فناوری ماده سیاه به منظور فریب سامانه های راداری، 5) ساخت بدنه پهپادها با کمترین سطح مقطع راداری.

قمری زاده و همکارش، ادامه پیشنهادها را به شرح زیر آورده اند: 6) ساخت پهپادهایی با پوشش مناسب در اجزاء و بدنه که بتوان از آن ها در شرایط نامساعد آب و هوایی که رادارها در شناسایی متحرک های هوایی دچار ضعف می شوند، استفاده کرد، 7) قابلیت یا ایجاد توانایی اختلال در سیستم ناوبری و کنترل پهپادهای دشمن، 8) قابلیت یا ایجاد توانایی پرواز با ارتفاع بالا و مداومت شبانه روزی جهت مراقبت از مرزهای هوایی و دریایی خلیج فارس، 9) قابلیت یا ایجاد توانایی اختلال در سامانه های شبکه ای سیستم پدافندی از جمله ماهواره ها، یا پرنده های هواپایه، 10) قابلیت یا ایجاد توانایی استفاده از تاکتیک پروازهای انبوه و همزمان برای جلوگیری از نفوذ و مقابله با پهپادهای دشمن، 11) قابلیت یا ایجاد توانایی استفاده از پهپادهای ارزان قیمت انتحاری، 12) قابلیت یا ایجاد توانایی تمرین رزمایش های مشترک هوایی (پدافندی، موشکی و پهپادی)، دریایی، زمینی و بالاخره 13) قابلیت یا ایجاد توانایی استفاده از قابلیت دورایستایی پهپادهای موجود.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی فوق که توجه به آن ها می تواند موجبات ارتقای قدرت سامانه های پهپادی کشور را به همراه داشته باشد، در دوفصلنامه مهندسی هوانوردی متعلق به دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری و انجمن هوافضای ایران منتشر شده اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا