سهم ۲۵۰ میلیون دلاری ایران در بازار صادراتی تجهیزات پیشرفته صنعتی

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان، ماشین سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی خبر داد: اکنون به صورت رسمی‌ در حوزه ماشین سازی و تجهیزات پیشرفته  ۲۵۰ میلیون دلار صادرات داریم. در نظر داریم طی ۵ سال آینده این میزان سالانه به یک میلیارد دلار برسد.

به گزارش سیناپرس، دکتر محمد مهدی هادوی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان، ماشین سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی در نشست خبری که امروز صبح در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان برگزار شد به برنامه های این ستاد اشاره کرد و گفت: ماشین سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی محصول محور و صنعت ساز است از اینرو به دنبال تولید تجهیزات خوب و راه اندازی خط تولید صنایع غذایی، نفت و گاز و لوازم خانگی هستیم تا بتوانیم با استفاده از فناوری های روز، ارزش افزوده تولیدکنندگان دانش بنیان را افزایش دهیم. در حال حاضر ۱۸۴۵ شرکت دانش بیان داریم که هنوز تجاری سازی نشده اند. قصد داریم این شرکت های سنتی و قدیمی را به شرکت های دانش بنیان صنعتی تبدیل کنیم.

وی افزود: هم اکنون ۸ درصد شرکت های ما فناور هستند. تمام هم و غم ما باید افزایش تعداد این شرکت ها باشد. در حال حاضر حدود ۶ هزار شرکت دانش بنیان و غیر دانش بنیان پروانه بهره وری صنعتی دارند. ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم نیز فعالیت دارند. برخی از محصولات این شرکت ها دانش بنیان است و برخی دیگر باید شکل دانش بنیان بگیرند.

وی اظهارداشت: سالانه ۳ میلیارد دلار تولیدات مصرفی ماشین آلات صنعتی داریم. به طور رسمی ۵ تا ۸ میلیارد دلار نیز بازار واردات داریم. توسعه بازار داخلی و بازار صادراتی این محصولات برای ما مهم است. اکنون علاوه بر مساله دیپلماسی به علت اعمال تحریم ها، رقابت پذیری این محصولات از اهمیت زیادی برخوردار است‌. این محصولات باید علاوه بر مرغوبیت و کیفیت، از نظر قیمت تمام شده و زمان تحویل نیز قابل رقابت باشند. چین اکنون یکی از شرکت های رقیب ما در این حوزه محسوب می شود.

هادوی یادآور شد: اکنون به صورت رسمی‌ در حوزه ماشین سازی و تجهیزات پیشرفته  ۲۵۰ میلیون دلار صادرات داریم. در نظر داریم طی ۵ سال آینده این میزان سالانه به یک میلیارد دلار برسد. همچنین توسعه بازار داخلی را نیز دنبال می کنیم. 

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان، ماشین سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال 1400 به روی سند صنعت ماشین سازی و تجهیزات صنعتی کار کرده است. این سند به امضای وزیر وقت رسید. پس از آن با کمک انجمن‌ ها و تشکل های خصوصی، فدراسیون سازندگان تجهیزات صنعتی ایجاد می کنیم. بر اساس این سند قصد توسعه بازار دانش بنیان، مهارت افزایش و توسعه فضای کسب و کار را داریم.

وی تاکید کرد:  همچنین با انجمن ها برنامه ای برای صادرات این محصولات به کشورهای هدف و هم پیمان مان مانند شانگهای، آفریقای جنوبی ، سوریه و عراق تدوین کرده ایم. کشورهای اروپایی را نیز جزو اهداف خودمان داریم. میزهای صادارتی نیز برای تحقق این مهم در نظر گرفته ایم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما با ورود به حوزه هایی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، پمپ ها، شیرآلات، گیربکس ها و … پیشرفت های خوبی حاصل کرده ایم اما بازار تجهیزات مان نیاز به گواهینامه استاندارد و بین المللی API دارد. باید این گواهی ها صادر شود. همچنین در ماشین آلات صنعت بسته بندی نیز به خوبی ورود پیدا کرده ایم. خط تولید راه اندازی این صنعت را دنبال می کنیم.

به گفته وی، ما باید توانایی طراحی، راه اندازی تجهیزات، گارانتی و خط  تولید این صنایع را داشته باشیم تا سفارش ماشین آلات و ساخت داخل را گسترش دهیم. ما اکنون در برخی از صنایع مانند صنایع غذایی ضعف داریم که با کمک فدراسیون به دنبال رفع آن هستیم. در صنایع پلیمر و پتروشیمی نیز قالب سازی تجهیزات کار کرده ایم.

هادوی گفت: در بحث تجهیزات پیشرفته با کمک وزارت صمت و قوه قضاییه، مساله مالکیت معنوی و فکری را دنبال می کنیم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا