یافته های جدید محققان چینی
احتمال اعتیاد به نیکوتین در نوجوانان با ناحیه مشخصی از مغز مرتبط است

بر اساس نتایج مطالعه اخیر محققان دانشگاه فودان، احتمال اعتیاد به نیکوتین در نوجوانان، با ناحیه پیشانی مغز مرتبط است. به گفته دانشمندان، این ناحیه از مغز ممکن است دارای یک نشانگر زیستی بالقوه از مراحل اولیه اعتیاد به نیکوتین باشد و می تواند با پیامدهای درمانی و پیشگیرانه بسیاری همراه باشد.

به گزارش سیناپرس،سیگار کشیدن، علت اصلی مرگ و میر بزرگسالان در سراسر جهان محسوب می شود و انتظار می رود که تا سال 2030، مرگ و میر ناشی از آن در سراسر جهان به 8 میلیون نفر در سال برسد. یافته های تحقیقات پیشین نشان داده بودند که اغلب افراد سیگاری، از دوران نوجوانی شروع به سیگار کشیدن کرده اند، دوره ای از زندگی که برای رشد مغز، حیاتی است. با این حال، مکانیسم ‌های عصبی زمینه‌ ای برای شروع سیگار کشیدن در دوران نوجوانی، همچنان مبهم باقی مانده اند.

تیم تحقیقاتی داده های 800 نوجوان را تجزیه و تحلیل کرده اند. پژوهشگران پیشنهاد می ‌کنند:ناحیه ‌ای از مغز، به نام قشر شکمی میانی پیش پیشانی، با اعتیاد به نیکوتین مرتبط است. محققان دریافته اند که کاهش حجم ماده خاکستری در قسمت چپ این ناحیه، با افزایش احتمال شروع به سیگار کشیدن در نوجوانان مرتبط است. علاوه بر این، کاهش حجم ماده خاکستری در سمت راست این ناحیه، ترک سیگار را دشوارتر می کند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Nature Communications منتشر شده اند.

مترجم: سنا دلفیه