قانون جهش تولید دانش بنیان در بیشتر استان ها اجرایی نمی شود

مدیر مرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری کرمانشاه گفت: هنوز قانون حمایت از جهش تولید دانش بنیان و بحث تسهیلات بانکی و معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان و فناور که از سوی دولت، قوه مققنه ابلاغ شده، در بیشتر استان ها صد در صد اجرا نمی شود.

شهاب خوش خوی، مدیر مرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: از بدو فعالیت ، 130 واحد فناور وارد مرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری شده اند. تعدادی از این واحدها به علت اینکه ایده شان به نتیجه نرسید، از این مجموعه خارج شدند، برخی دیگر نیز ارتقا یافتند. در حال حاضر 70 شرکت، هسته فناور و شرکت دانش بنیان تحت حمایت این مرکز و  پارک علم و فناوری کرمانشاه قرار دارند.

مدیر گروه آموزشی گیاهان دارویی موسسه غیر انتفاعی جهاددانشگاهی کرمانشاه افزود: این شرکت ها ضمن ارائه خدمت( تولید محصول فناورانه)، اشتغل زایی نیز به همراه دارند. تولید همراه با اشتغال از جمله موضوع هایی است که ما در پارک و مرکز رشد کشاورزی دنبال می کنیم زیرا اشتغال زایی نقش موثری در توسعه مرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری کرمانشاه ایفا می کند. هر شرکتی حدودا برای 4 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

مشاور رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه در حوزه استارتاپ ها و دانش بنیان اظهارداشت: بعضی از محصولات شرکت های این مجموعه در سطح ملی و برای نخستین بار در کشور تولید می شوند. برخی از محصولات حوزه نهاده های دامی، ماشین آلات، داروهای دامپزشکی، خوراک دام و طیور، داروهای دام و طیور، سموم شیمیایی و کودها محصولات هایتکی هستند که قابلیت تجاری سازی و صادرات دارند. اکنون برخی از این محصولات به کشورهای همسایه و اروپایی صادر می شوند.  

به گفته وی، چنین موقعیتی فرصت بسیار خوبی برای ایران به وجود آورده است. برخی از این محصولات ارزش افزوده بسیار بالایی دارند. توسعه و معرفی این محصولات با ارزش، باعث توسعه بازار صادراتی محصولات این شرکت ها می شود.

عضو شورای آموزش و پژوهش سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه یادآورشد: استان کرمانشاه ظرفیت بسیار خوبی در حوزه کشاورزی دارد. وجود دانشگاه، مراکز تحقیقاتی، سازمان های مرتبط مانند سازمان جهاد کشاورزی، تعاون روستانی، سازمان نظام مهندسی در استان کرمانشاه زیست بوم فناوری و اکوسیستم خوبی در این استان به وجود آورده است. خوشبختانه ما توانسته ایم طی چند سال اخیر هم افزایی میان دانشگاه و صنعت به وجود آوریم و پلی بین دانشگاه، سازمان نظام مهندسی، جهادکشاورزی و مراکز تحقیقاتی با بخش صنعت باشیم و موفقیت هایی خوبی نیز در این زمینه کسب کنیم.

خوش خوی به سیناپرس گفت: کم کاری در این حوزه امنیت غذایی مان را به خطر می اندازد از اینرو باید به منظور افزایش بهره وری، تولید محصولات خوب و با کیفیت و کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی _که بحث امنیت غذایی و سلامت جامعه را به خطر می اندازد_ تکنولوژی های نوین را جایگزین روش های سنتی کنیم. اگر در این زمینه غفلت کنیم، صدمات جبران ناپذیری برای ما به دنبال خواهد داشت بنابراین توجه به بخش کشاورزی در کشور و به ویژه استان کرمانشاه از اهمیت بسیاری برخوردار است. خوشبختانه ما توانسته ایم از شرکت های این حوزه حمایت کنیم تا محصولات ملی تولید کنند.

عضو کارگروه و کمیته ارزیابی و صدور مجوز پروانه های اشتغال و رتبه بندی اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: راه اندازی مراکز نوآوری ذیل پارک علم و فناوری در بخش کشاورزی با کمک و مشارکت استارتاپ های بالغ این حوزه از جمله موضوع های بسیار مهمی است که سال گذشته برای نخستین بار در منطقه آن را ایجاد کردیم. کار اصلی مراکز نوآوری و شتاب دهی این است که استارتاپ های دارای ایده های نوآورانه را جذب کند و با کمک بخش خصوصی و حمایت پارک علم و فناوری در تکمیل ایده و نمونه های اولیه نقش داشته باشد و با کمک تجهیزات، امکانات و نیروهای انسانی شرکت های بزرگتر نیز استارتاپ ها و واحدهای نوپا را حمایت کند.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و مسوول کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی کانون کارآفرینان استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما در پارک علم و فناوری کرمانشاه سه مرکز نوآوری« توسعه ماشین آلات و مکانیزاسیون کشاورزی»، «هوشمند سازی کشاورزی» و « گیاهان دارویی» با کمک شرکت های زیر مجموعه پارک های علم و فناوری راه اندازی کرده‌ایم. در این مراکز نوآوری ما به استارتاپ ها کمک می کنیم تا به بلوغ اولیه برسند. در ضرر و سود آنها  نیز شریک می شویم.

وی به مشکلات این حوزه اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: خوشبختانه تاکنون توانسته ایم برای تحقق این اهداف ارتباط خیلی خوبی با مدیران استان و سازمان های اجرایی برقرار کنیم اما متاسفانه هنوز مشکلاتی در این حوزه وجود دارد که روند کاری ما را کند می کند. تغییر گاه و بیگاه قوانین حوزه کشاورزی و صادرات آنها از جمله این مشکلات است. قانون حمایت از جهش تولید و دانش بنیان که سال گذشته ابلاغ شده، هنوز در استان ها اجرایی نمی شود. متاسفانه بیشتر استان ها توجه ویژه ای به این قوانین ندارند. سازمان هایی که باید از شرکت های فناور و دانش بنیان حمایت کنند باید توجه بیشتری به این قضیه داشته باشند.

خوش خوی بیان کرد: هرچند پارک علم و فناوری اکنون دبیرکمیته دانش بنیان استان کرمانشاه است اما هنوز موضوع تسهیلات بانکی کم بهره برای بسیاری از شرکت های دانش بنیان و فناور حوزه کشاورزی مهم است. امیدواریم با توجه مدیران ارشد استان چنین تسهیلاتی برای واحدهای فناورمان مهیا شود.

به گفته وی، مشکل اساسی ما در استان کمک به هم افزایی سازمان های استان است. شکر خدا بخشی از آن محقق شده اما هنوز بخشی پابرجاست. متاسفانه بحث تسهیلات بانکی و معافیت های که برای شرکت های دانش بنیان و فناور دولت، قوه مققنه در نظر گرفته اند، در بیشتر استان ها صد در صد اجرا نمی شود بنابراین توقع ما از دولت و مسوولان این است که به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

مدیر مرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری کرمانشاه یادآورشد: مرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری کرمانشاه آمادگی حمایت و توجه ویژه به افراد صاحب ایده در استان کرمانشاه را دارد. خوشبختانه آمار پذیرش و حمایت ما در بخش کشاورزی نسبت به استان های همجوار مانند ایلام، کردستان و همدان قابل قبول است. شرکت های شاخصی هم داریم که گرید دانش بنیان دارند. امیدواریم این آمار را امسال_ که سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است_ در بخش رشد تولید افزایش دهیم و موانع تولید محصولات آنها را نیز برطرف کنیم.

وی در پایان اظهارداشت: این مرکز در بین 24 مرکز رشد جهاددانشگاهی شاخص است و حرفی برای گفتن دارد. تاکنون نیز در زمینه کشاورزی به بسیاری از مراکز رشد  در انتقال اطلاعات و تجربه کمک کرده ایم. از صاحبان ایده که در استان کرمانشاه مستقر هستند، دعوت می کنیم با مراجعه به سایت پارک علم و فناوری کرمانشاه، ایده شان را ثبت کنند. تلاش می کنیم ایده آنها در کممترین فرصت و زمان در کارگروه تخصصی ارائه شود و برای پذیرش و حمایت مالی و معنوی و تجاری سازی تحقیقات آنها کمک کنیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا