واکنش مغز به شنیدن موضوعات از گوش چپ و راست متفاوت است

نحوه درک ما از صداها فراتر از ویژگی های فیزیکی آن ها است. صداهای مختلف همچنین می توانند احساسات متفاوتی را در انسان برانگیخته و معانی متعددی را منتقل کنند. به تازگی، مشخص شده است گوشی که صد را از آن می ‌شنویم، می‌تواند تأثیر قابل ‌توجهی بر سلامتی ما داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، محققان کشف کرده ‌اند، جهتی که صداها از آن طرفشنیده می شوند می ‌توانند بر واکنش عاطفی ما تأثیر بگذارند و به طور خاص صداهایی از سمت چپ می شنویم احساسات قوی ‌تری را در انسان تحریک می ‌کنند.

از سوی دیگر بررسی های انجام شده نشان داد، صداهای بلند که از پشت و فاصله نزدیک می شوید ممکن است احساسات منفی را تحریک کنند، احتمالاً این موضوع به دلیل غرایز تکاملی ما برای درک خطر صداهای شنیده شده از پشت به عنوان تهدیدهای بالقوه باشد. با این حال، مطالعه جدید که توسط دانشمندان علوم اعصاب در سوئیس انجام شده است، نشان می دهد که صداهای مثبت مانند خنده، زمانی که از سمت چپ می آیند، تأثیر قوی تری دارند.

دکتر ساندرا دا کوستا، پژوهشگر موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان، در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: صداهای انسانی که تجربیات عاطفی مثبت را برمی ‌انگیزد، وقتی از سمت چپ شنونده می ‌آیند، فعالیت قوی در قشر شنوایی مغز ایجاد می کنند زمانی که صداهای مثبت از جلو یا سمت راست شنیده شوند،  این پاسخ مشاهده نمی شود.

برای بررسی بیشتر این موضوع، محققان اسکن تصویربرداری مغزی را روی ۱۳ داوطلب انجام دادند در حالی که آن ها به صداها از جهات مختلف گوش می دادند.

دانشمندان مشاهده کردند: مناطقی از مغز که در پردازش اولیه صدا نقش دارند، مانند نواحی شنوایی اولیه A1 و R، زمانی که صداهای مثبت از سمت چپ می آیند، حداکثر فعال سازی را نشان می دهند. در مقابل، زمانی که همان صداها از جلو یا راست شنیده شده یا زمانی که شرکت کنندگان صداهای خنثی یا منفی و صداهای غیر آوازی می شنیدند، پاسخ ها کاهش می یافت.

به گزارش سیناپرس، دکتر تیفانی گریسندی، یکی از نویسندگان این مطالعه، در رابطه با این موضوع می گوید: فعال ‌سازی قوی توسط صداهایی با ظرفیت عاطفی مثبت که از سمت چپ می‌ آیند، در قشر شنوایی اولیه هر یک از نیمکره ‌ها، که اولین نواحی در مغز هستند که اطلاعات شنوایی دریافت می ‌کنند، رخ می ‌دهد. این موضوع نشان می دهد که ظرفیت احساسی و منشاء فضایی یک صدا ابتدا در این مناطق پردازش می شود.

جالب توجه است که پاسخ در ناحیه L3 نیمکره راست هنگامی که صداهای مثبت از سمت چپ یا راست در مقایسه با جلو می آمدند، افزایش می یافت. با این حال، این عدم تقارن بر پاسخ به صداهای غیر آوازی تأثیری نداشت.

محققان هنوز در مورد اهمیت تکاملی سوگیری مغز نسبت به صداهای مثبت از سمت چپ نامطمئن هستند. پروفسور استفانی کلارک، نویسنده ارشد این مطالعه، پیشنهاد می ‌کند که انجام تحقیقات بیشتری برای تعیین زمان ایجاد این ترجیح در انسان ضروری است.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله Frontiers in Neuroscience منتشر شده است.

مترجم: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا