تاثیر مخرب افزایش بهره بانک مرکزی اروپا بر قدرت یورو

شرایط ویژه جنگ روسیه و اوکراین به همراه تداوم رکود اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا موجب شکل گیری موجی از تورم در بسیاری از نقاط دنیا از جمله قاره اروپا شده است. در این میان راهکارهایی از سوی مراکز اقتصادی برای مهار شرایط فوق اتخاذ می شود که به نوبه خود می تواند شرایط را حادتر کند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس تحلیل جدیدی که نشریه بلومبرگ در روز دوشنبه منتشر کرد، اعلام شد: افزایش شدید نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا  ECB  می تواند تأثیرات نامطلوبی بر اقتصاد منطقه یورو داشته باشد و بر این اساس پیش بینی می شود در پی تداوم این سیاست، 3.8 درصد از تولید اقتصادی  اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت.

این تحلیل می ‌گوید:ترکیب نرخ ‌های بهره بالا و ظرفیت محدود دولت های اروپایی برای تحریک توسعه، یک محدودیت بالقوه برای رشد اقتصادی منطقه یورو ایجاد می ‌کند.

در گزارش بلومبرگ همچنین عنوان شده است، با توجه به این که دولت ‌های منطقه یورو از اقدامات حمایتی که در مواجهه با افزایش قیمت‌ های انرژی بیش از یک سال گذشته به اجرا گذاشته شده بود، دست برداشته یا می ‌خواهند از اجرای این سیاست ها منصرف شوند، اقتصاد منطقه یورو می ‌تواند تا ۵ درصد در سال ۲۰۲۴ منقبض شود.

گفتنی است بانک مرکزی اروپا از ژوئیه گذشته نرخ های بهره کلیدی را در مجموع ۴۲۵ واحد افزایش داده است تا تورم را کاهش دهد، تورمی که بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی تعیین شده خود قرار دارد.

علاوه بر این بانک مرکزی اروپا با تاکید بر این موضوع که بر اجرای نرخ بهره ابزار اصلی خود در مبارزه با تورم باقی خواهد ماند، از پیش‌اعلام افزایش دیگری برای جلسه بعدی تعیین نرخ خودداری کرده است.

به گزارش سیناپرس، این مساله در حالی است که آخرین تحلیل بانک مرکزی اتحادیه اروپا، اقتصاد منطقه یورو را در کوتاه مدت ضعیف ارزیابی کرده اما اعلام کرد که رشد اقتصادی این منطقه در بلندمدت سرعت بیشتری خواهد گرفت. ذکر این نکته نیز ضروری است که بانک مرکزی آخرین نسخه پیش بینی خود را برای تورم و همچنین رشد اقتصادی در منطقه یورو را در ماه سپتامبر پیش رو منتشر خواهد کرد.

تحلیل گران در انتظار گزارش جدید این مجموعه و بررسی آینده حوزه اقتصادی یورو هستند که یکی از مهمترین حوزه های اقتصاد جهانی محسوب شده و می تواند تاثیرات مثبت و منفی ویژه ای را در سایر مناطق جهان داشته باشد.

مترجم: رضوان خندان

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا