راه اندازی نخستین موزه نظامی زیر دریا توسط مصر

دولت مصر در حال راه اندازی یکی از عجیب ترین و خاص ترین موزه های جهان است. بر این اساس قرار است نخستین موزه نظامی زیر آب در دریای سرخ تاسیس شود که علاقه مندان به غواصی قادر به تماشای آن خواهند بود.

به گزارش سیناپرس، عملیات راه اندازی نخستین موزه دریایی نظامی مصر روز گذشته آغاز شده و یاسمین فواد، وزیر محیط زیست این کشور در مراسم افتتاحیه موزه فوق گفت: در این سایت موزه غواصی، ۱۵ تانک، نفربر و سایر تجهیزات قدیمی ارتش در مکان های خاصی زیر آب قرار می گیرند. تاسیس این موزه نیاز به مطالعات جامعی داشته وبرنامه ریزی دقیق برای آماده سازی این مکان هفت سال به طول انجامید.

گفتنی است در مرحله نخست، دو وسیله نقلیه زرهی در دریای سرخ غرق شدند تا موزه نظامی در نزدیکی مرجان ‌های صخره‌ ای در سواحل Hurghada، یک جاذبه غواصی مشهور جهانی، راه اندازی شده و با ایجاد مکان‌ های جدید غواصی، گردشگران به جای حضور در صخره های مرجانی در معرض خطر و بسیار شلوغ به این منطقه آمده و از موزه فوق دیدن کنند.

وزیر محیط زیست مصر در این رابطه گفت: تاسیس موزه نظامی زیر آب به کاهش فشار بر روی مکان‌های غواصی فعلی و حفظ گنجینه‌ های طبیعی منطقه منجر شده و از سوی دیگر این محیط مصنوعی به ایجاد فضایی برای رشد مرجان ‌ها و موجودات دریایی نیز کمک می‌ کند.

به گفته سازندگان موزه، وسایل نقلیه انتخاب شده برای چندین دهه بدون استفاده رها شده اند و تمام قسمت هایی در بدنه و موتور آن ها که ممکن است برای طبیعت مضر باشند، قبل از قرار گرفتن در آب برای پرورش مرجان ها حذف شده اند.

به گزارش سیناپرس، این موزه حاصل همکاری نیروهای مسلح مصر، وزارت محیط زیست، وزارت گردشگری و آثار باستانی و انجمن حفاظت از محیط زیست این کشور  است.

به گفته زیست شناسان، مرجان های دریای سرخ هزاران سال پیش با تحمل دمای بالا در این محیط سازگار شده اند و مطالعات متعددی نشان داده اند که این صخره های مرجانی تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان قرار گرفته اند.

فواد یاسمین در تکمیل توضیحات خود افزود که یک طرح مشخص برای حفظ مرجان های دریای سرخ از هر گونه آلودگی و اقدامات نادرست ترسیم شده و تلاش می شود این گنجینه دریایی از آسیب بیشتر مصون بماند.

محمود حنفی، استاد علوم دریایی و مشاور محیط ‌زیست مصر نیز در این رابطه، گفت: اجرای این پروژه پس از سال‌ ها مطالعات علمی دریایی انجام شد… یکی از اهداف اصلی تأسیس موزه زیرآبی، حفظ صخره‌ های مرجانی طبیعی در دریای سرخ است.

به گزارش سیناپرس، محمد عبدالله، راهنمای غواصی آژانس گردشگری دریایی محلی، نیز در رابطه با موزه نظامی زیر آب به خبرنگاران گفت: این موزه منبع درآمد جدیدی برای ما است… غواصان زیادی دوست دارند تجربه جدید غواصی در اطراف این موزه جدید زیر آب را امتحان کنند. با راه اندازی این موزه ما فعالیت‌های غواصی کمتری را در سایت‌ های قدیمی‌ تر سازماندهی خواهیم کرد که این موضوع به حفظ صخره‌های مرجانی طبیعی کمک می ‌کند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا