پیر شدن جامعه و افزایش خطر بیماری آلزایمر

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری تخریب کننده اعصاب (نورو دژنراتیو) در جهان است که با توجه به روند پیر شدن جامعه، به نظر می رسد با افزایش چشمگیری از آن در جهان مواجه می شویم.

به گزارش سینا پرس فارس، زهرا بهرامی دکترای تخصصی مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، امروز ۱۲ مردادماه در یک کارگاه آموزشی، اهمیت پیشگیری از آلزایمر را به دلیل نبود درمان قطعی برای این بیماری متذکر شد و به راهکارهایی جهت پیشگیری از این بیماری پرداخت.

بهرامی به راهکارهای پیشگیری از آلزایمر اشاره و اضافه کرد: عبارت مغز سالم در بدن سالم نشان دهنده ارتباط مغز با سایر قسمت های بدن است. چرا که ۱۵ تا ۲۰ درصد خون بدن را مغز دریافت می کند. این مورد شامل کنترل بیماری های قلبی عروقی، کنترل فشار خون، چاقی، قطع مصرف سیگار و پیشگیری از ابتلا به چربی خون است.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه دست کم ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته می تواند در پیشگیری از آلزایمر مفید باشد، افزود: بدین منظور ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی سریع، شرکت در گروه های کوهنوردی، یوگا و هر ورزشی که به آن علاقه داریم، توصیه می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید داشت: افسردگی و آلزایمر ارتباط مستقیم با یکدیگر دارد، بنابراین تشخیص و درمان به موقع آن توصیه می شود.

وی تلاش برای فعال بودن ذهن را از دیگر راهکارهای مفید در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر عنوان کرد و گفت: در این زمینه کارهایی مانند مطالعه، حفظ کردن، یادگیری زبان خارجی، آموزش موسیقی، انجام کارهای هنری به ویژه به صورت گروهی، حل پازل، شطرنج، بازی های فکری و نوشتن خاطرات روزانه به فعال ماندن ذهن می کند.

به گفته وی؛ مطالعاتی وجود دارد که نشان میدهد استفاده از بازی های رایانه ای ممکن است در تقویت حافظه کمک کند. همچنین تلاش برای فعال ماندن در کارهای اجتماعی و شرکت در کارهای گروهی نیز می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

وی رعایت رژیم غذایی مناسب از جمله «رژیم غذایی مدیترانه ای» که استفاده از مواد مغذی در رژیم غذایی است را در پیشگیری از آلزایمر موثر دانست و گفت: در این رژیم دست کم ۶ بار در هفته استفاده از سبزی های پربرگ و مصرف روزانه سایر سبزی ها، سه بار در روز حبوبات، یک بار در هفته ماهی، مرغ و سایر ماکیان دو بار در هفته، سه بار در هفته لوبیا، پنج بار در هفته دانه ها و استفاده از روغن زیتون در رژیم غذایی توصیه شده و مصرف گوشت قرمز، شیرین کننده ها، پنیر و کره به صورت محدود در آن لحاظ شده است.

دکترای تخصصی مغز و اعصاب در پایان تصریح کرد: طبق شواهد مواد غذایی حاوی امگا ۳ نیز در پیشگیری از آلزایمر کمک کننده است که در مواد غذایی شامل ماهی به ویژه ماهی قزل آلا و سالمون، میگو، سبزی ها، دانه چیا، دانه کتان، گردو، لوبیا و روغن سویا دیده می شود.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا