کشف سیگنال های دودکیهانی توسط تلسکوپ جیمزوب

ستاره شناسان به تازگی با کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا به کشف قابل توجهی دست یافتند. آن ها مولکول های آلی پیچیده ای را در دورترین کهکشانی که تا به حال مشاهده شده کشف کرده اند. این موضوع ساختار شیمی پیچیده مرتبط با تولد ستارگان را، حتی در مراحل اولیه کیهان، روشن می کند.

به گزارش سیناپرس، ستاره شناسان موفق شدند: با کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب، دود کهکشانی مرتبط با دورترین کهکشان های شناسایی شده تا امروز را ثبت کنند.

در این مطالعات، تیمی بین المللی از محققان به رهبری جاستین اسپیلکر ستاره شناس دانشگاه تگزاس، مولکول های آلی را در کهکشانی در فاصله بیش از ۱۲ میلیارد سال نوری از زمین کشف کردند.

گفتنی است نور مشاهده شده توسط ستاره شناسان در این تصاویر، سفر خود را زمانی آغاز کرد که کیهان کمتر از یک و نیم میلیارد سال سن داشت که حدود یک دهم سن فعلی جهان محسوب می شود. این کهکشان برای اولین بار توسط تلسکوپ قطب جنوب بنیاد ملی علوم در سال ۲۰۱۳ کشف شده و از آن زمان توسط بسیاری از رصدخانه ها از جمله تلسکوپ رادیویی ALMA و تلسکوپ فضایی هابل مورد مطالعه قرار گرفته است.

مشاهده دود کهکشانی به کمک ترکیبی از قابلیت های قدرتمند تلسکوپ وب و عدسی گرانشی امکان پذیر شد. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که دو کهکشان کاملاً از منظر ما روی زمین همسو شوند و یک حلقه موسوم به انیشتین ایجاد کنند که در آن نور پس ‌زمینه کهکشان کشیده شده و توسط کهکشان پیش ‌زمینه بزرگ ‌نمایی می‌شود. با استفاده از این ذره بین کیهانی طبیعی، محققان به جزئیات بی سابقه ای دست یافتند که به آن ها اجازه می داد ترکیب غنی یک کهکشان را در کیهان اولیه مشاهده کنند.به گزارش سیناپرس، داده‌ های جمع‌ آوری‌شده توسط جیمز وب وجود مولکول‌ های آلی بزرگ شبیه مه و دود را نشان می ‌دهد که  مشابه مولکول‌ هایی است که روی زمین یافت شده و موجب آلودگی جو می شوند.

بر خلاف تصورات قبلی، محققان مناطقی را با دود اما بدون تشکیل ستاره و مناطق دیگر با ستاره ‌های جدید در حال تشکیل اما بدون دود یافتند. این یافته ها، تصورات پیشین را به چالش می کشد که حضور این مولکول ها همیشه نشان دهنده تولد ستاره های جدید است.

به گزارش سیناپرس، کدار پادک رهبر تیم فنی این مطالعات در باره پدیده فوق می گوید: اکتشافاتی از این دست دقیقاً همان چیزی است که وب برای انجام آن ساخته شده است: درک اولیه ترین مراحل جهان به روش های جدید و هیجان انگیز. این موضوع بسیار شگفت‌انگیز است که ما می ‌توانیم مولکول ‌هایی را در فاصله میلیارد ها سال نوری از زمین، شناسایی کنیم، شناسایی این مولکول ‌های پیچیده توسط تلسکوپ جیمز وب در جهان اولیه نقطه عطف مهمی است.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.